torsdag 12 augusti 2010

Angående Nanne


Tog KFF till föreningens enda SM-guld 2008.

Efter matchen mot Trelleborg har diskussionerna gått höga efter Nanne Bergstrands märkliga uttalande i samband med presskonferensen.
- De unga spelarna i den här truppen förstår inte helheten. Fotboll är både konst och vetenskap. Vi har konsten, men ingen vetenskap. Det gör att jag har dålig framtidstro, sa Nanne och förvånade en hel fotbollsnation.


Många har krävt Nannes avgång, förvånats över hans oförsiktighte utåt, tyckt synd om de unga spelarna i laget som fick agera skampålar och undrat över hur hans röst egentligen ljuder där inne i Fredriksskans innersat gömmor. Jag har inte velat tycka till så där värst mycket om saken förrän nu. Har liksom haft viljan att insupa atmosfären första. Men hela tiden har Monica Zetterlunds stämma ekat genom mitt huvud när hon en gång sjön Mikael Wiehes text:
När vi har blivit gamla
och vårt hår har blivit grått
när livet börjar mörkna
och dagarna har gått
när våra kroppar kroknar
och våra steg blir tunga
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

Jag kräver inte på något sätt Nannes avgång, jag vill inte att ikonen ska kliva åt sidan redan nu. Därtill är Nanne en allt för stor hjälte i Kalmar. Fast ju mer jag tänker på det desto mer kommer det över mig hur magistern på något sätt inte har förmågan att lära ut till sina elever längre. Att nå ut med sitt budskap. Framför allt till de unga eleverna. Det är som att glädjen inte spirar i 54-åringens ögon, sinne och stämma längre.


Nanne inte alltid positiv.

Den 26 maj 1999 tog Manchester United den klassiska trippeln i och med vinsten i Champions Leaguefinalen över Bayern München. Laget låg under med 0-1 men förmågan att aldrig ge upp gav tillslut United segern med 2-1 i en nu klassisk final. Sir Alex Ferguson hade gjort det omöjliga med sina i mångt och mycket egenproducerade elever. Toppen var nådd och det adrenalin jag såg formligen spruta ur öronen på unitedspelarna då har jag aldrig sett maken till varken förr eller senare. Det var som att Sir Alex hade lagt trolldryck i soppan, det var som att de gick på något, det var som att viljan att vinna aldrig tog slut trots att Bayern ledde med 1-0 när matchen egentligen var slut. De var oövervinnerliga.

Det var också då, i den sekunden som matchen var över och United vänt matchen till sin egna fördel, som glädjen på något vis försvann från Sir Alex ögon. Verket var fullbordat och matchen, livets match, var över. Trippeln (ligan, FA-cupen och CL) var i hamn. Även om laget fortfarande presterar och vinner titlar så gör man det inte längre med lika mycket eget material och egna unga produkter. Nu är det så mycket pengar involverade att Ferguson bara kan peka i spelarkatalogen, luta sig tillbaka och säga:
- Honom vill jag ha! Åsså är nästa titel fixad. Men glädjen att undervisa och skapa något nytt och oövervinnerligt försvann där den där majkvällen på Nou Camp i Barcelona.

Nu ska jag inte måla "Hin Håle" själv där nere på väggen och säga att Kalmar FF kommer att dö om Nanne Bergstrand stannar kvar allt för länge. Nä, men känslan kommer ändå över mig att Nanne känns rätt färdig med Kalmar FF efter det där fantastiska guldet 2008. Guldet var bärgat och gatnamnet fixat. Men festen är över. Samtidigt tror jag att Nanne vill vara kvar över nästa säsong och få ta laget till den nya arena som han i många år har tjatat om. Men orkar han? Kan han på nytt hitta den där känslan av glädje som bara ett barn på julafton kan få? Är han mannen att ta Kalmar FF in i det nya, som arena kommer att innebära, eller ska han kliva åt sidan redan nu och kanske ta på sig en managerroll lite utanför lagets kärna som det snackats om tidigare?

Är det dags för nya röster att sjunga på Kalmar FFs träningar? Jag vet ärligt talat inte och vill nog inte heller se en ikon, hjälte och näst intill Gud överge sin flock. Men helt klart är att en flock som inte lyssnar till sin ledare kommer snart att gå vilse.

Jag hörde Aftonbladets kloke, Erik Niva, snacka om Nanne som förbundskapten för U-21 landslaget, nu när Jörgen Lennartsson lämnat skutan för Norge. Det kan mycket väl bli så att Nanne är mannen för den uppgiften. Samtidigt har ju Markarydssonen fått kritik för att han inte kan coacha just unga spelare. Ryktena är lika många som funderingarna just nu. Men en sak är säker. Från alla er som skriker efter Nannes avgång skulle jag vilja ha ett svar på den efterföljande självklara frågan:
Vem ska i så fall ta över efter ikonen Nanne Bergstrand och föra den framgångsrika KFF-skutan vidare över nya oceaner?

/Redaktören

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror mkt av det du skriver stämmer. Jag är kluven till vad jag känner och tycker. För mig är Nanne den bästa tränaren i allsvenskan, men inte om han själv inte vill. Det är inte många av spelarna förutom det gamla kff gardet som haft honom länge. Många är nya. En drivkraft borde vara att bygga ett nytt lag. Få ett lag till gruppspel i Europa. Se vad arenan kan göra för fotbollen i Kalmar. Nanne kan nog hitta utmaningar om han vill. Men vill han? I ett privat företag hade han redan varit bortplockad. Han sågar offentligt sitt och de andra värvningsans arbete. De har inte hittat rätt. Spelarna är för dåliga. Tvilar på tron på sin arbetsgivare. Får alla att spekulera i om han är trött på sin spelargrupp och sitt jobb. Via media basuneras dessa frågor ut. Gnm sitt uttalande borde han få yngre förmågor i en valsituation att ta andra alt än Kff. Svaret borde vara klart om han ska vara kvar eller inte, men ser just nu inget bättre alternativ. Ge honom friår, andra arbuppgif, men gör allt för att få honom stanna.
Tror inte det är många tränare i svenska allsvenska föreningar som har möjlighet till det inflytande som Nanne har i KFF. Tydligen på både gott och ont. KFFs juniorer och U21 spelar i toppen av sina serier. De rödvita inslagen i landslagen är många. Kalmar är inte längre den organisation Nanne lämnade och det slutade i Superettan.

Anonym sa...

Dela ledarskapet mellan Jens Nilsson och Giles. Ev flytta upp Jens till ass och övertala Bosse Johansson att förbarma sig över Kalmar 1 år. Så ung och oerfaren är inte Jens längre. Jmf Haglund, Thomsson

Owe sa...

Jag tror att det är mycket viktigt att ha en öppen dialog innom föreningen Kalmar FF.

Det mycket viktigt att ha visioner och målbilder.

Jag tror även att det eventuellt kan vara så att det finns spelare som inte är villiga att lyssna aktivt / eller så är de kanske inte tillräckligt foksursde för en teoretisk diskusion avseende hur tankarna om konsten, vetenskapen och helheten avseende spelet fotboll.

Jag tror att det kanske finns oerhört många störningsmoment för vårt uppväxande släkte inte enbart våra ungdomar, det enorma mediabruset samt mängder med olika intressen som kan göra det svårt för mottagarna av information att selektera vad som är viktigt eller mindre viktigt.

Jag tror att alla berörda parter bör fråga sig vad kan JAG göra som förälder, lärare, tränare, ledare, medmänniska för att hjälpa de som lever och lär att välja att satsa på det som är viktigt och försöka välja bort det som mindre viktigt.

Spelet fotboll innehåller så oerhört många moment bl.a. att försöka göra sig spelbar för sina lagkamrater det är inte säkert att alla förstår viktigt att att ständigt röra så att man kan vara ett tänkbart spelaltenrativ.

Jag tror att det är viktigt att vissa träningspass bör vara vikta till att diskutera teori och att det är viktigt att alla förstår vikten att att försöka förstå vad som ledarna försöker lära ut, jag tror att det är viktigt att eleverna ställer konrollfågor till läraren, t.ex. är det detta som du avser ?

Vikten av att tro på sig själv att alltid tänka jag kan, jag vågar.

Att träna upp tankarna så att man vet vad man skall göra i avslutsfasen utan att tveka d.v.s.
målbestämd.

Jag tror på Nanne om han själv vill.

Viktigt är att han hittar tron på framtiden tillsammans med övriga ledarna och de därigenom kan angagera spelartruppen + spetstruppen så att de ser en positiv utveckling som leder mot en målbild.

Om Nanna vill ta en paus avseende just huvudtränarsyyslan kan säkert Jensa och Giles ta över en tid.

Om de inte vill tror jag på Rikard Norling men jag vet att det finns de som inte tror på honom.

Vad jag förstår så är han en mycket fin tränare kolla gärna med klippan och eldsjälen Mikael Eklund.

Det viktigaste är att alla hjäps åt att ta in vad tränarna avser att lära ut till alla spelarna.

Att vi är tydliga med att kontrollera att alla förstår våra tankebanor oavsett vilket språk som vi förstår därför tror jag att det är viktigt med tolkar.

OBS Jag tror på Nanne.

Jag tror även att Nanne tror på våra ungdomar.

Jag hoppas på rätt inställning från start till mål mot IF Elfsborg imorgon.