söndag 6 juli 2008

Bill´s regerar

Om du någon gång passerat Åminskog i Dalsland längst E45:an strax norr om Mellerud så får du inte missa ett besök på Bill´s Grill and Mini Mart. Det är ett sådant där ställe man inte trodde fanns längre. Ett sådant där ställe där man fortfarande slås av hur det överhuvud taget kan gå runt. Men gött på ett sätt ändå... om du förstår. Om inte så läs vidare.


En festlig fasad

Halvägs hem från semestern i Sunne ropades det från framsätet att nu måste vi stanna och käka. Det blev på Bill´s Grill and Mini Mart. Vi sprang in snabbt undan det skyfall som onekligen nått Åminskog. Väl inne var jag tvungen att gnugga mig både en och två gånger i ögonen innan jag fattat var jag hamnat.


paret Bill´s vid stekbordet
På väggarna var fanns både svenska - och amerikanska flaggan, motiv på John Wayne, buffelmotiv, älgar och annat festligt.

Ut ur högtalarna vällde "Ring of fire", med Johnny Cash å bakom disken stod en kortvuxen kvinna med ett indianskt utseende som hette Elsa. Bredvid henne reste sig hövdingen själv, Karl-Erik Bill... ja, de hette faktisk Bill i efternamn.

"Vi har bott 30 år i USA och sett alla de stora countrystjärnorna live, utbrast Karl-Erik, när han fick syn på min Dolly Parton-tröja. "O yes", fyllde Elsa i. Men att Willie Nelson nyss varit i Sverig, det hade han missat den gode Karl-Erik. "Jasså, säger du det!", suckade han.

Snabbt förstod han mitt stora countryinresse och bläddrade snabbt igenom den hembrända skivhögen bakom disken. "Ja, min dötter bruker te å tanke ner låter frå de där internet så vi har nött å lyssne på här inne, kontrade han på bredaste dalsländska. "O yes", log Elsa.

Nöjda kunder hos Bill´s

Restaurangen, som enligt paret öppnade för tre veckor sedan, bjöd på både korv, hamburgare, pytt i panna å övrigt grillat. Själv föll jag för pytten. Döttrarna föll mest för glassen. "Ja ,di ä att för goe de där små, kluckade Karl-Erik förnöjt. Men mest bjöds det på en festlig stund och én rejäl humörsinjektion tillsammans med Karl-Erik, Elsa och deras gäster.

Efter maten blev det både glass och annat gott. Karl-Erik fann för gott att bjuda på kaffet efter maten eftersom min fru Karin fått kokt istället för grillad korv. "Di va att för frösne di där grillade. Så jag tog en kokt istället", försvarade sig innehavaren. "Men kaffet...det står jag för", tillade han glatt.


K-E väljer familjen välja glass efter maten

Ja, det var sannerligen en festlig stund där inne på Bill´s Grill and Mini Mart. Å festligare blev det när Karl-Erik började berätta om deras resor till Las Vegas under sin tid i staterna. Elsa gick direkt till spelhallarna för att tillbringa sin tid där. Karl-Erik satte fart till de lokala pubarna för att avnjuta skön coutrymusik. "ja, senna när jag var kler då så gick jag te spelhallera för å hämte Elsa. Å då hade ho redan spellt så möe att de bjöd på lunch å middag. Dä va tideer dä", skrockade K-E.

Mätta och belåtna lämnade vi Karl-Erik och Elsa Bill för att styra vidare mot Göteborg. Men ett visitkort hann han sticka ner i näven på mig innan våra vägar skilldes åt för den här gången.
Men vem vet... kanske dyker de upp på Kriss Kristofferssonkonserten i trädgården i Göteborg senare i sommar. YIIIHAAAA!!!! tills dess.


/Redaktören

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min Gamle Kompani Chef på Stab o Tross kompaniet i Sinai Öknen på FN Bat 74 M....Han kan han....
Kul Major Bill , måste komma in o kolla din mat

Anonym sa...

Här är en till av Bills gamla FN-soldater från Sinai. Har jag vägarna förbi, vet jag var maten ska inmundigas.Grattis!HälsarDogdriver Micke Ahlbin