söndag 21 juni 2009

CL-kvallottning


Ska vi plocka körsbär i min trädgård...

Det är dags för ännu en sådan där förvirrad tillställning i UEFAs regi. I morgon måndag lottas nämligen CL-kvalet för Kalmar FFs del. Jag har försökt sätta sig in i hur det hela går till och vilka lag Kalmar kan få möta men gått bet.

Ska i ärlighetens namn (1) erkänna att jag fattar ingeting av den här röran. Ska jag vara ärlig (2) så tror jag inte att UEFA-delegaterna på scenen gör det heller. Bollarna blandas, kända fotbollsansikten plockar sedan bollarna från genomskinliga urnor och vi andra håller andan. Seedning hit och seedning dit via en ranking som inget vet något om. Ja, herregud sicken förvirrad show!

Har hittat en del länkar som jag trodde skuller reda ut begreppen för mig. Men...nä! Nåväl läs själva om ni orkar här:
UEFA
Bert Kassies förklaringar
Kalmar FFs försök till förklaring av hela "möget"
Barometern skriver också några rader i ämnet

Allt jag kan komma fram till är att irländska Bohemians Dublin, waylsiska Rhyl FC eller F91 Dudelange från Luxenburg vore bra. Då blir resorna till närliggande länder fördelaktiga för Kalmar och dess fans. Att spela i till exempel länder som Andorra, Azerbadjan eller Kazakstan blir nog mest bara jobbigt.

I vilket fall som helst så ska det bli mycket intressant att se vilket motstånd KFF får i klubbens första CL-kval någonsin. I morgon eftermiddag vet vi om bollarna rullade Kalmars väg i det som kallas Champions League-lottningen :)

/Redaktören

Inga kommentarer: