onsdag 23 mars 2011

Redaktörens allsvenska tips 2011


Nej inte i år Nanne... tyvärr!

Det är dags att göra som alla andra vid den här tiden på året, tippa hur allsvenskan slutar. Eftersom jag missade att trycka på mentometerknappen under upptaktsträffen i Malmö som trycker jag till på tangenterna nu istället. Utan att ha allt bakgrundsmaterial så kastar jag mig huvudlöst in i leken. Å den som gör det lär ju som bekant leken tåla. Ok, då kör vi...

1. Malmö FF
2. IF Elfsborg
3. IFK Göteborg
4. Örebro SK
5. Helsingborgs IF
6. Mjällby AIF
7. BK Häcken
8. Kalmar FF
9. Djurgården
10. Trelleborgs FF
11. Gais
12. AIK
13. IFK Norrköping
14. Halmstad BK
15. Gefle IF
16.Syrianska FC

Kommetarer:
Malmö FF klara av det som inga andra verkar klara av. Nämligen att försvara sitt SM-guld. Visst Kruys och Elanga är svåra tapp, men med Rolle Nilsson vid rodret kan det ändå gå vägen. Unga talanger är det ju som bekant gott om i föreningen.

Elfsborg är för dåliga på "vanligt gräs" för att det ska bli SM-guld. Bortafacit förra säsongen var på tok för blekt. Men hemma är de bra.

IFK Göteborg får nog ändå ihop det tillslut trots en bedrövlig försäsong. Vinnarkulturen sitter i väggarna och truppen ser stark ut på papperet. Om nu alla skadade spelare kommer tillbaka så kan det går riktigt bra för blåvitt i år.

Örebro är underskattade och kommer att på nytt göra en bra säsong.

Helsingborg kan jag ha helt fel om. Laget har kapacitet för att gå hela vägen. Men jag tror inte på dem i år ändå. Ekstrand och Lantz är två tunga tapp för laget.

Mjällby gör om det igen. Succé alltså. För det får man väl kalla förra året och en tippad sjätteplats 2011.

Häcken är bra, men inte nog bra.

Djurgården och AIK... Nä!

Trelleborg är det lag som jag tror kan överraska. Men utgångsläget är lågt och tappet av Drugge kommer att kännas för skåningarna.

Gais blir väl elva som vanligt.

Norrköping håller sig nog kvar den här gången.

Halmstads Realsatsning håller inte. Laget är för ihåligt.

Gefle och Syrianska åker ur för de är sämst.

Kalmar FF har ju egentligen samma trupp som förra säsongen plus lite sköna albaner. Men någon succé lär det tyvärr inte bli för grabbarna med go. Inte ens en ny arena kan ta KFF högre upp än en åttonde plats. Tyvärr! Hoppas givetvis att jag har fel och att det blir Kalmar FF som blir det stora utropstecknet 2011. Men kan verkligen Nannes ord ge effekt ett år till? Orkar kapten Rydström driva sina mannar framåt även 2011? Vem ska göra målen? 36 mål förra säsongen håller inte. Kan en Sobra på topp lösa detta? Jag ser honom helst på mitten som kreatör. Tobias Eriksson måste lyfta sig en, två, tre, fyra... jag kanske fem snäpp jämfört med fjolåret. Dessutom måste ungtuppar som Erik Israelsson, Måns Söderqvist, Mattias Johansson och Johan Bertilsson kliva fram rejält om jag skall ändra mitt tips. När dessutom den officiella hemsidan ståtar med en lagbild på 2010 års trupp med 10 dagar kvar till premiären så undrar man ju var det här är på väg. Nä, vakna nu Kalmar och visa att jag har fel.

/Redaktören

Inga kommentarer: