lördag 7 augusti 2010

Inför Trelleborg

Jag vet inte riktigt vad jag vill se längre från de röda bröderna. Jag vet inte riktigt vad jag tror om lagets kapacitet längre. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tro inför mötet mot Trelleborg på söndagen. Men jag vet att laget behöver en seger nu för att få självförtroendet tillbaka.

Trelleborg kan tyckas vara en ganska enkelt och bekväm uppgift för ett Kalmar FF som ligger på sjunde plats i tabellen och jagar en europacupplacering även nästa säsong. Men jag vill höja ett varningens finger för Tom Prahls skadedrabbade och till synes tilltuffsade gäng. Skåningarna kommer till spel med 3 raka segrar i bagaget efter sommaruppehållet och vann dessutom den sista matchen mot Gais innan sommaruppehållet. När jag själv såg dem hemma på Vångavallen mot Gefle imponerades jag av lagets kampvilja och kreativitet. Fast segrar på Fredriksskans är det tunnsått med. Inte sedan den 27/5 2007 har TFF lyckats besegra KFF i Kalmar. Då med 1-0.

Kalmar FF har också skador i truppen och många spelare är osäkra kort inför matchen mot Trelleborg. Så osäkra att Nanne inte ens spikat truppen dagen innan match. KFF kommer till spel med 2 raka förluster i allsvenska och förlust även mot Levski Sofia i Europa Leaguekvalet. Även om Kalmar faktiskt hade 2-3 mot Levski med bara 5 minuter kvar så var bulgarerna överlägsna större delen av matchen och tillslut spika också Levski slutresultatet 4-2. Tack och hej till Europa 2010 med andra ord.

Det är alltså ett rätt stukat Kalmar som tar sig an ett Trelleborg fyllt med självkänsla och tro på sig själva. En svår uppgift för Nannes gäng. Snacket om att Kalmar FF nu är lika bra som hösten 2008 tycker jag att vi kan lägga ner. För varken anfallspelet eller försvarsspelet fungerar särskillt bra just nu. Rent ut sagt bedrövligt egentligen. Däremot kämpar mittfältet på rätt bra. Men utan att nå fram med farliga bollar till anfallarna. Kalmar är rätt uddlöst just nu faktiskt.

Hoppas innerligt att matchen mot TFF kan bli vändningen för Kalmar FF hösten 2010. En seger och många mål skulle ge laget den själkänsla som de nu helt tycks sakna. Ingen där ute tycks tro på vad de gör längre. Frågan är väl om det är samma känsla på bänken.

Läget i lagen:
Kalmar FF:
Etrit Berisha (s), Robin Östlind (s), Paulus Arajuuri (s). Sedan är det en rad frågetecken för en mängd spelare som Emin Nouri och Daniel Sobralense. Ber att få återkomma i ärendet.
Trelleborgs FF: Johan Nilsson-Guiomar (s), Marcus Pode (s), Yousef Fahkro (s), Jonathan Asp (s) och Mattias Adelstam (a).

Detta vill Redaktören se:
- En seger
- Ett försvarspel
- Ett anfallsspel

Redaktörens startelva: (om nu dessa spelare är disponibla)
Petter Wastå
Mattias Johansson-Tobias Carlsson-Stefan Larsson-Jimmie Augustsson
Henrik Rydström
Daniel Sobralense-Tobias Eriksson-Erik Israelsson-Daniel Mendes
Ricardo Santos

/Redaktören

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sobralense är nog borta en vecka till :/ Hoppas Douglas spelar! Vill hellre se Dauda eller Bertilsson ta Mendes plats.. Vad fan har hänt med Mendes efter sommaren? Farten? Skotten har alltid varit fega och lösa.. Suck han är inte ung heller,kanske dags att tänka på det med.

hehe PS: Magnus Johansson spelar inte för oss ;) Mattias menar du :)

FORZA KFF!!!! Viktigt som fan med match imorgon!


Min drömelva när alla är friska:

Etrit
Mattias,Carlsson,Paulus,Nouri (Vi måste spela in Paulus,Han har allt för att bli en ny bagarn)

Bertilsson/Eriksson,Rydström,Israelsson
Sobra,Santos,Dauda/Douglas.

Anonym sa...

Viktigt med seger idag, men håller med. Svårare uppgift än vad det verkar på pappret och historiskt. Tror Nouri, Arajuuri och Sobra indisponibla fortfarande. Hoppas Bertilsson startar före Mendes. Varken han eller Dauda håller för en startelva i ett lag som vill vara i toppen. Dags att spela in Arajuuri i backen så fort han tillgänglig. KFF släppte in massor av mål -08 och -09 också. De gjorde dock fler framåt. Fasta situationer = målchans? - inte för Kalmar anno 2010. Regntung plan idag...

Redaktören sa...

Oooops! He he, jo nog ska det vara Mattias Johansson alltid. Sorry ;)
Jag har ju alltid förespråkat Arajuuris närvaro på planen. Men vad jag förstår så är han fortfarande inte redo för spel efter sin skada. Senas jag såg vårt nyförvärv på planen var i cupen mot Trollhättan.

Klart som sjutton att han måste få chansen. Fast Tobbe C och Stefan Larsson flyttar man inte på i mittens rike just nu.

Mendes ja??? Vet inte varför jag tog med honom från start. Av gammal vana antar jag :( Dessvärre är det nog det som håller honom kvar även på planen just nu.

Men allt utom Sacramento är ändå ok att kasta in på planen.

Anonym sa...

Sacramento visade definitivt i sin första och förhoppningsvis sista match från start varför föreningen från början inte betalade någon returbiljett för honom till Kalmar i vintras. Det finns dock ingen som kan ta ifrån honom de viktiga mål han i år gjort för Kalmar.