söndag 1 november 2009

En spännande söndag

Idag är dagen då hela fotbollsallsvenskan ska avgöras. I Göteborg ligger spänningen som ett lock över hela staden inför det drama som startar klockan tre. För inte sedan 1966 har fotbollsallsvenskan avgjorts i sista omgången med de båda återstående guldkandidaterna på var sin sida. Samtidigt har jag svårt att inte hålla ett extra vaksamt öra mot Stockholms Stadion där Kalmar FF going for tredjeplatsen.

Någon sa till mig för några dagar sedan att:
- Är det någon som kan motivera sina spelare att gå för max inför en relativt medioker avslutningsmatch så är det väl Nanne Bergstrand.
Så sant tänkte jag. För nu vill jag se att KFF tar chansen och tar hem tredjeplatsen även om spel ute i Europa redan är i hamn.

Jocke Lantz är avstängd och KFF dras med tre skadade spelare inför matchen. Mikael Eklund, Daniel Mendes och Ricardo Santos är alla borta. Santos som i den senaste matchen mot Malmö FF fick utgå. Återstår att se om Tobbe Carlsson får speltid i sin sista match i kalmartröjan. En stor förlust för klubben även om åldern och alla skador börjar ta ut sin rätt för KFF-legenden. Vi kommer alla att sakna dig nästa säsong Tobbe.

Förutom att Kalmar FF måste avsluta säsongen snyggt så kan jag bara instämma i den lista över "fyra själ för KFF-spelarna att avsluta med seger", som Barometern snitsat till. Å varför inte. På de 8 senaste matcherna på Stadion så har KFF 5 segrar och DIF bara 3. Dessutom ligger DIF näst sist och Kalmar fyra i tabellen. Det mesta talar helt enkelt för kalmarseger idag. Så nu kör vi "gubbs".

Jo, trippeln är inlämnad och klar. Så här blev det:
Djurgården- Kalmar FF 2. Odds 2,95 (fast det stod 3,65 på kupongen när jag lämnade in lappen)
Elfsborg-Helsingborg 2. Odds 5,40
IFK Gbg-AIK 1. Odds 2,20
Totalodds: 35,05

/Redaktören

Inga kommentarer: