måndag 13 september 2010

Inför Brommapojkarna


Äntligen är Tobias Eriksson tillbaka igen.

Det är två loosers som möts på Fredriksskans ikväll när Kalmar FF och Brommapojkarna drabbar samman i den 22:a omgången av fotbollsallsvenskan. KFF har nämligen bara två segrar efter VM-uppehållet. BP å sin sida har bar en.

Om vi snackar normalt så borde förstås Kalmar FF vinna matchen mot BP hemma på Fredriksskans (kolla statistiken längre ner). Men nu är inte allt normalt längre i den otroligt jämna tabellen. Kalmar ståtar med 25 poäng så här långt och BP har lyckats skrapa ihop 23 pinnar. BP kämpar för att inte ramla ner under kvalstrecket och faktum är att kalmar FF gör det samma. För vägen upp till den åtråvärda fjärdeplatsen känns lååååång. 12 poäng upp till fjärdeplatsen och bara nio omgångar kvar att spela för kalmars del (inkluderat dagens match) funkar inte... tyvärr.

Kalmar FF får koncentrera sig på att vinna dagens match och därmed öka gapet ned till botten av den allsvenska tabellen. 2010 är helt enkelt en mellansäsong i ordets många bemärkelser. Spel ute i Europa nästa säsong känns långt borta just nu. Om inte KFF lyckas vinna cupen förstås.

Inför dagens match skrivs det på vissa håll att Petter Wastå ska vakta målet. Jag säger NOT! Etrit Berisha är tillbaka i truppen och ska givetvis premieras med en plats mellan stolparna. Kom ihåg Berishas facit: 6 matcher, 4 segrar, 2 kryss och inga förluster så länge den mannen vaktat målet. Å andra sidan kommer Berisha att stå enligt Barran. Det snackas vidare om att Lindberg och Larsson ska vara mittlås. Jag säger NOT! Tobias Carlsson är en vinnare och ska givetvis spela från start. "Vissa säger si och andra säger så", sjöng Dag vag en gång. Jag sjunger Carlsson och Larsson som mittlås, Magnus Johansson på högersidan och Nouri på vänsterkanten. Tror faktiskt att Nouri klarar vänsterkanten och bör testas där. Jimmie A började bra på positionen men sjönk enligt mig tillbaka i kvalitet. Övriga startelvan, se nedan.

Faktum är att jag är väldigt väldigt nyfiken på att se Kalmar FF efter landslagsupehållet. Hur har Nanne svetsat ihop den brokiga skaran? Lyssnar alla på magisterns tunga nu? Har han lyckats gjuta kraft i sina mannar? Finns glädjen och kampviljan där längre? Läker tiden sår?

Jag vill se ett KFF som nu lyfter sig efter de tragiska sista omgångarna jag beskådat innan uppehållet. Jag vill se en kapten Rydström som även han kan ingjuta nytt blod i de utvattnade kalkkärlen. Nu måste laget visa styrka och moral när de tågar in på Fredriksskans ikväll. Sprängfyllda med adrenalin och en sjutusan till vinnarmentalitet, som ju saknats. Nu måste stolta Kalmar FF vinna. Betänk att det är en motståndare idag som faktiskt bara gjort ynka 6 mål framåt på bortaplan under säsongen. Det får inte bli 7.

Att Tobias Eriksson är tillbaka i startelvan igen känns förstås riktigt bra. Hoppas nu bara att det kan lossna för vår norrlänning och att han kan hitta tillbaka till fjolårsformen, nu i elfte timmen. Med Tobbes intelligenta spelhuvud och en Sobra på spelhumör ska det här bara gå vägen. Framåt vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men som jag ser det nu hoppas jag på en 4-3-3 uppställning där Sobra, Santos och Mendes gör jobbet hela vägen in i mål och inte "kluddar" till det i sista tredjedelan av banan. Något som varit rätt frekvent så här långt av serien.

Kalmar FF vann mötet i Stockholm i maj med 3-2 och har inte förlorat mot BP i allsvenskan de 5 matcherna lagen har möts. Det bästa BP fått med sig har varit ett kryss (2-2) 2007. Lägger man till cupmötet 2008 så blir det ytterligare en kalmarseger i protokollet. Så varför... varför skulle KFF behöva förlora mot BP denna septemberafton? Jag vet inte!

Läget i lagen
Kalmar FF:
Robin Östlind (s)
Brommapojkarna:
Gabriel Petrovic (s)

Redaktörens startelva (4-3-3):
Etrit Berisha
Mattias Johansson, Tobias Carlsson, Stefan Larsson, Emin Nouri
Henrik Rydström, Tobias Eriksson, Erik Israelsson
Daniel Sobralense, Ricardo Santos, Daniel Mendes.

Detta vill Redaktören se:
- Seger för KFF förstås.
- Ett gäng vinnarskallar.
- Etrit Berisha i mål.

Redaktörens tips: 3-1 (å de står jag för)

/Redaktören

Inga kommentarer: