fredag 24 april 2009

Inte nu igen!


Vad gör vi nu då?

Nu kan jag inte hålla mig längre. DET ÄR KRIS OCH PANIK I ÅRETS KALMAR FF!!! Ännu en förlust och ännu ett panikartat beteende på planen av KFF får mina bilder av årets Kalmar FF att se väldigt mörka ut.

När SKF-chefen Tom Johnstone i veckan fick frågan om han ser något ljus i tunnneln angående Örgrytes spel i år blev svaret att han numera åtminstone ser själva tunneln. Frågan är om Kalmar FFs ledning hittat den där tunneln ännu?

Som jag skrivit tidigare så sitter mycket av problemet i defensiven. Årets upplaga av Kalmars stolthet är inte alls lika täta och säkra som tidigare år. Nanne själv har antytt att den bristande defensiven även beror på brister på mittfältet. Å visst är det så! Hela kjedjan hänger liksom inte ihop. Länkarna passar inte. Något som får förödande konsekvenser för defensiven.

Offensivt går det i alla fall att glädjas över att chanser skapas (var jag för positiv nu?) även om avsluten är av lägsta möjliga klass. Assis och Mendes exempelvis får bollar att jobba med, men snubblar allt som oftast bort tillfällena. Ändå hör jag till den skara som tror på David Elm som offensivspelare. Target eller ännu högre upp. Rasmus lider så förskräckligt av att han inte får bollar att jobba med av typ Rydström eller Eriksson.

Nä, här gäller det nog att backa tillbaka till ruta 1 och ta grunderna för ett lyckligt fotbollsutövande från början igen. Börja bygg bakifrån och låt den tryggheten smälta in i en fungerande symbios, som Percy Nilegård skule ha uttryckt det.

Ps. Jag tippade i alla fall rätt resultat i gårdagens match. Fast tvärtom liksom... men ändå inte eftersom jag skrev bakvänt... eller hur det nu var... ja!?

/Redaktören

3 kommentarer:

Owe sa...

Både du och vet att när man tippar bör man göra det med hjärnan men ofta blir det att vi tippar med hjärtat.

Vi lever på hoppet både vad det gäller röda och vita laget samt "tipset"

Det är rätt att grunden rötterna försvaret är viktigast att få känna tilltro för att ha mod att våga anfalla med full styrka med hjälp av mittfältet.

Om möjligt gäller det att finna lagdelar som fungerar tillsammans helst utan att förändra laguppställning för ofta.

Jag tror att kontinuitet ger större tilltro till varandra genom att man lär känna och lita på varandra.

Samtidigt skall vi vara anpassningsbara eftersom sjukdom. skador, avstängningar påverkar vilka som är tillgängliga.

B-G sa...

Kris & panik? Stilla dig lite.

Redaktören sa...

Dear B-G!
Jag kan inte stilla mig. Jag bloar inombords.