måndag 13 april 2009

Statistiken talar för Kalmar FF


Får Mendes jubla i den röda tröjan idag?

Kikar man statistiskt på möten mellan Kalmar FF och AIK sedan 1999 så talar det för KFF i dagens sena match på Fredriksskans. Kalmar har nämligen inte förlorat hemma mot AIK sedan den 12 augusti 2006. Då blev det 1-3.

Kalmar har 3 segrar 2 oavgjorda och 2 förluster hemma mot AIK på de senaste 7 tävlingsmatcherna som spelats på skansen. Noterbart är att bägge gångerna AIK vunnit har solnaiterna gjort det med 3-1.

Nåväl, statistik i all ära. Nu skrivier vi 2009 och mycket har hänt i båda lagens trupper sedan 1999. Jag har ju själv stuckit ut hakan och tippat AIK som trea i sluttabellen för just Kalmar. Men hemma på Fredriksskans tror jag ändå att Kalmar vinner med 2-1. Efter att ha sneglat in på diverse bloggar och tidningar så har jag själv fastnat för följande strartelva i kväll:
Målvakt: Petter Wastå.
Backlinje: Tobias Eriksson, Marcus Lindberg, Joachim Lantz, Stefan Larsson.
Mittfält: Daniel Sobralense, Henrik Rydström, David Elm, Rasmus Elm, Abiola Dauda.
Anfall: Daniel Mendes.

Men, till skillnad mot Barometern, som ju verkat göra och köpa precis allt som KFF säger till dem att göra (återkommer om detta), så tror jag inte på en ren 4-4-2. Nej, Nanne är klurigare än så och låter säkert 4-2-3-1 råda även i den här matchen. Givetvis med Rasmus Elm som central härförare.

Mycket intressant att se vad Mendes (som jag ju håsat en del under våren) kan uträtta mot sina gamla lagkamrater. Jag tor han nätar! Tvåan sätter Rasmus på en praktfull frispark från si så där 30 meter :) Skämt å sido så tror jag att Kalmar kan lyfta sig ett snäpp från den delvis mycket tama insattsen mot Gefle borta. Ja, jag vet... Gefle slog Hammarby. Men KFF ska ändå slå gävlelaget på konstgräset.

Barometern var det ja. Trovärdigheten rasar givetvis när tidningen, på order från Nanne, väljer att stänga av videokameran på träning. Antingen går man väl dit för att bevaka tillställningen eller också kritiserar man tilltaget. Att sedan skriva något klämkäckt om händelsen är ju bara löjeväckande. Jag har också tvingats stänga av en kamera när jag på tidigt 2000-tal bevakade en AIK-träning under engelsmannen Moneys år i klubben. Men till skillnad mot Barometern så kritiserade vi detta tilltag å det grövsta och fick faktiskt klubben att sluta med dylika dumheter. Barometern lallar mest med och nickar instämmande. Det festligaste med den där AIK-träningen var att Richard Money sedan kom fram till mig efter träningen och sa att:
- Vi måste göra så här för att vissa tidningsjournalister skriver rena lögner om oss. En av dem smyger visst omkring här i buskarna nu, fsta jag bett honom dra någon annan stans.
Minuter senare mötte jag och min fotograf Afonbladets utsände, i de åsyftade buskarna bakom AIKs träningsanläggning.
- Hallå där, sa jag.
- Ööh...va... hej, sa Robert Laul.
Festligt bara det!

/Redaktören

Inga kommentarer: