torsdag 23 april 2009

Nu gäller det att hitta rätt



Kalmar FF förbereder sig för fullt för sin femte match i årets allsvenska. Fortfarande väntar vi på den första segern. Kan den komma mot Örebro på platsgräset? Vette sjutton faktiskt.

Kalmars mästarspel är som supportrarna på Fredriksskans det här året. Bortblåst. Laget ser ut som Staffan Westerbergs figurer i den klassiska gamla TV-serien. Vilsna, osäkra på sig själva och i dissharmoni. Bitvis fungerar spelet, men allt för långa stunder saknas den rätta aggressiviteten, inställningen och korrekt flyttade pjäser på schackbrädet.

Nanne har gått ut och antytt att vi ska ordna upp det här. Hitta spelet och få fart på gubbarna. Men frågan är om Nanne själv tror på det där just nu. Visst, även jag tror att allt bara kan bli till det bättre framöver. Men frågan är när detta, det bättre, kommer att synas där ute på det gröna fältet? Kalmar FF ligger nästs sist med 2...just det... 2 ihopskrapade poäng. Elfsborg är i den andra änden av tabellen, högst upp, med 11 ihopspelade poäng. Glappet är alarmerande stort. Å fortsätter textiltillverkarna från väst att sy ihop sitt spel som de börjat så är i alla fall inte jag mannen att säga hur Kalmar FF ska komma i fatt. Men nu väntar alltså Örebro SK.

Statistiken talar dock för Kalmar på Behrn Arena. De senaste fem matcherna på ÖSKs hemmaplan har slutat med 3 segrar 1 oavgjord och 1 förlust för KFF. Notera att de tre senaste matcherna i Örebro har faktiskt Kalmar FF vunnit allihop. Kanske kan den här kvällen bli en trendvändare för KFF i allsvenskan 2009. Men då måste arbetskapaciteten över hela linjen höjas avsevärt.

Det ska bli intressant att se om Nanne vågar sätta upp David Elm mer offensivt än tidigare. Då på bekostnad av Mendes. Tydligen har D Elm tiggt lite om det i smyg. Redaktören vill också se Tobias Eriksson på mittfältet och inte i försvaret. Något jag borde bli bönhörd med med tanke på att backlinjen verkar vara intakt nu. Frågetecken ändå kring Jocke Lantz. som legat sjuk i veckan.

Men viktigast: Rasmus Elm måste börja leverera och ur kapten Rydströms öron måste det spruta adrenalin om det här ska kunna gå vägen.
Redaktörens tips: 2-1
(Owe påpekade senare i en kommentar att jag nog menar 1-2. Redaktören tror alltså på en Kalmarseger. Rätt ska va rätt!)

En sista notering: Är det ingen som har berättat för reporter Krusell att det ser bättre ut om man står med ryggen mot kameran när man intervjuar. Då slipper tittarna se en flinande nuna som nickar hela tiden typ.

/Redaktören

4 kommentarer:

Owe sa...

Jag hoppas att du avser 1 - 2 med valfria rödvita målgörare. :-)

Jag är dock lite rädd för vad Kim Olsen kan ställa till med.

Vi lever på hoppet att det lyckas ikväll.

Redaktören sa...

Du har så rätt Owe! Visst menar jag 1-2. Fast den rödvita hjärnan sätter ju alltid Kalmars siffror först :)

Anonym sa...

Jo jag förstår självklart vad DU skriver och vad Du avser i hjärtat.

Owe sa...

Som du förstår råkade jag bli anonym av misstag.