tisdag 15 juni 2010

Kalmar FF 100 år


Tre bröder som betytt mycket för föreningen på senare år.
Foto: Redaktören

Idag är det exakt 100 år sedan IF Göta bildades. En förening som 1927 tog namnet Kalmar FF och som nu när vi skriver 2010 är ett etablerat topplag inom svensk fotboll. Med milstolpar som det första cupguldet 1981 och givetvis SM-guldet 2008 noterar jag bara att det är en pigg 100-åring som idag ska gratuleras.

Inte för att jag var med 1910, inte heller speciellt engagerad när Roland Sandberg slog in kvitteringen mot ärkerivalen Öster i cupkvartsfinalen 1969 och i ärlighetens namn minns jag föga av cupguldet 1981. Då var jag allt för upptagen av mitt engagemang bland brudarna hemma i Arvika i Värmland. En plats på jorden dit fotbolllen aldrig hittat hem. Dessutom dominerade Manchester United mitt fotbollsliv vid den tidpunkten.

Men tiderna har förändrats för både mig och Kalmar FF. Rekordmatcher mot IFK Göteborg i dåvarande division II har förbytts mot framgångar i högsta serien och nya toppinsatser mot till exempel detta IFK. Cupguldet 2007 är ett starkt minne. Jag jobbade då bland annat åt Kanal Lokal i Göteborg och där ingick ett reporterjobb åt dåvarande Klubb-TV Blåvitt. Den 27 september detta år begav jag och min fotograf oss till Kalmar och Fredriksskans. Det blev seger för KFF med hela 3-0, efter 1-0 i halvtid, och IFKs isländske mittback, Ragnar Sigurdsson, slängde silvermedaljen i Kalmarsund med kommentaren:
- Ett silver är inget att ha.

Jag kom ihåg att jag med ett stort leende på läpparna stegade fram till Niclas Alexandersson och glatt inledde intervjun med:
- Jaha, det var ju tråkigt det här Niclas.
Att han inte sopade till mig där och då.

Men likaväl är förstås den 9 november 2008 på Örjans vall höjdpunkten i både mitt eget och Kalmar FFs fotbollsliv (i stark konkurrens av Manchester Uniteds fantastiska trippel 1999). Duktigt nervös stegade jag in på arenan 1 timme innan avspark. I radiohytten satt Ralf Edström och sa likt ett matra till mig:
- De e lungt, Kalmar grejar det här.
- Lungt, sa jag och tog ännu mer magmedicin.
Eftermiddagen avslutades tack och lov på bästa tänkbara sätt med kapten Rydström som höjde bucklan mot den halländska himeln inför ögonen på 52 busslaster KFF-fans... å några till. Efteråt stod Staffan Roth vid spelarbussen när jag passerade förbi mot min parkeringen.
- Får man en halsduk, frågade jag lite blygt.
- Jajemän, sa Roth och skickade över halsduken med texten SM-GULD 2008. En halsduk som alltjämt hänger på väggen i mitt arbetsrum tillsammans med bland annat Aftonbladets löpsedel - KALMAR FF SVENSKA MÄSARE 2008.

Kalmar FF är en förening som gått igenom ett antal stålbad på sin vandring mot toppen. Återkomsterna har varit lika många som besvikelserna när föreningen lämnat högsta divisionen. Men KFF har alltid rest sig på nio och ständigt hittat nya vägar ut ur mörkret. Men först nu känns det som Kalmar FF har en stabil grund att stå på, en stabil grund att bygga ännu fler framgångar på och 2011 är ju det välsignade året då föreningen kan ståta med en ny stor, mäktig och synnerligen efterlängtad arena (namnet till trots).

Jag har inte varit med längst, jag har heller aldrig stått på räcket och skrikit, inte heller ägnat hela mitt liv åt Kalmar FF. Men likväl älskar jag föreningen och kommer alltid att vara den trogen i många glada år till.

GRATTIS på 100-årsdagen Kalmar FF!
önskar

/Redaktören

Inga kommentarer: