söndag 2 maj 2010

0-0 borta mot Gefle


Arajuuri på efterkälken.

Ett hack upp i tabellen känns förstås ok, men ändå känns 0-0 borta mot Gefle rätt onödigt. Å då har jag fortfarande inte nämt Arajuuris utvisning. För med 10 man på planen är det förstås svårt att vinna matcher.

Ok, efter att ha sett repriser på utvisningssituationen så är det bara att hålla med domarn, Nanne och kapten Rydström efter matchen. Utvisningen var korrekt. Även om Rydström hävdar att Gerndt inte hade fri väg mot mål och därför inget rött kort utan bara gult. Tja, döm själva. Tröjan på Alexander Gerndt (som jag varnade för innan match) stod ju ut som en strut så att säga. Ändå var KFF mycket bra defensivt och stod emot Gefles få anfall bra. Känns som Berisha utstrålar självförtroende som skapar trygghet i de bakre leden i Kalmar.

Synd bara att inte Arajuuris kollega där bak, Tobias Carlsson, lyckades att få in den där nicken i 88:e matchminuten som kunde ha gett KFF 3 poäng. Mer än så kan jag inte uttala mig om kring matchen eftersom jag hörde delar av matchen på radion på väg hem från en solig dag på Anderstorps motorbana. Vilket i och för sig var väldigt festligt. Men efter de sammandrag och rapporeter som sedan trillat in så känns det som det var helt ok med 0-0 med bara 10 man hela andra halvlek.


Statistiken visar på ett skottvilligt KFF.

Ändå visar statistiken efter matchen på fler Kalmarskott än Gefle, lika många avslut och plusstatistik på både hörnor och frisparkar för Kalmar. Jag tjatade ju om fler skott från smålänningarna redan innan match. 14 stycken idag varav 6 på mål. Helt ok! Nu ska de bara sitta innanför målramen i nät också så lovar jag att slå frivolter i massor.

Synd bara att Arajuuri nu blir avstängd nästa match i och med det röda kortet. Det kändes som finnen och Tobbe börjat fungera lika bra som under försäsongen. Men det är bara att köra igen hemma mot Halmstad redan på onsdag. Ett HBK som inkasserade sin tredje bortaförlust mot BP idag med 0-1 och ett HBK som Kalmar FF besegrade med klara 3-0 i den sista träningsmatchen innan allsvenskan. Ett tecken kanske?

Ett matchsammandrag hittar du HÄR.

/Redaktören

6 kommentarer:

Frippe sa...

Den utvisningen är inte ok. Den kan man ta om man leder med ett mål och det är fem minuter kvar av matchen. Nu är det bara korkat och orutinerat.
Paulus är tyvärr en varannanmatch- spelare vilket inte ger någon trygghet.
Han kan inte varva bra insatser med att gång på gång klanta till det.
Han måste upp i jämnhet och "hjärna" innan han ska vara ordinarie.....
Då har jag nog Lantz i startelvan istället. Jämn och tjongande men ganska hög lägstanivå.........

Redaktören sa...

Lantz??? Du skojar! låg lägsta nivå och inget annat. Vill du köpa hans matchtröja från guldfajyen i Halmstad. Du får den billigt.
Nä, Arajuuri måste få fler chanser att spela in sig med Tobbe C som säkert kan lära ynglingen ett och annat.
Tröjdragningen var INTE ok. Tröjan På Gernt stod som en strut och därmer var också utvisning solklar tycker jag.
Sedan var det inte ok Av Arajuuri att göra på dylikt sätt. Men det är en annan historia.

A sa...

Självklart ska Arajuuri fortsatt få chansen. Det är bra att det finns starka namn som Lantz när han är borta, men till och med på kort sikt är det livsfarligt att ha en snittålder på 34 hos mittbackarna.

Anonym sa...

Redaktören: du skojar! Dina matchanalyser efter att ha sett någon minuts sammandrag och lyssnat på Sportradion är väl det som framstår som skämt.
Vi som var på Strömvallen igår noterade t.ex. att Lantz gjorde ett bra inhopp.

Redaktören sa...

Kul! Då var han ju bra i en match då :)
Självklart viker jag mig å inser att ni hade bättre koll igår. Men mitt förtroende för vår tidigare duktige mittback Lantz är över.

Frippe sa...

Paulus ska ha fler chanser, längre fram...Han har en del egenskaper som på sikt gör att han kan bli en riktigt bra spelare. Det som bekymrar mig är att han stoppar huvudet under armen ibland. En träningssak??? Jag vet inte....

A: Varför skulle det vara livsfarligt att ha en snittålder på 34 år på mittbackarna. Det avgör väl inte hur bra du är på planen. Möjligtvis kan en högre ålder göra att du kan minimera dina misstag på grund av den rutin du byggt upp.
Och att det inte blir några miljonförsäljningar......Men å andra sidan hur många mittbackar ha vi sålt utomlands genom åren??

Ska vi se krasst på det så är det bara Tobbe som levererat som mittback. Lantz har gjort det bra de gånger han spelat. Lantz är Lantz och man vet vad man får även om det inte är särskilt snyggt ibland.....
De andra har faktiskt inte sett särskilt bra ut.....