onsdag 5 maj 2010

Säsongens andra seger


Abiola Dauda sänkte Halmstad.

Kalmar FF tog säsongens andra trepoängare när man besegrade ett mycket defensivt Halmstad med 1-0. Abiola Dauda hittade rätt i straffområdet efter 80 minuter på en passning från Sobralense. Två viktiga kuggar som jag redan innan match sa att det måste lossna för.

Jag ville redan innan match ha med Dauda i startelvan. Nu i efterhand var jag glad att han inte var det utan kom in som en frisk fläkt och hade kraften att sätta matchens enda mål. Jag efterlyste också smarta men enkla passningar från Sobralense. Sobra läste, lyssnade och gjorde precis så. Lurade bort sina motståndare och la enkelt in bollen på fötterna på Dauda. Perfekt!


Kalmar FF har nu 2 raka segrar på hemmaplan och har spelat ihop 8 poäng på 4 matcher. Det börjar likna något. Sätter man in den statistiken i en formtabell efter de senaste 4 omgångarna så hamnar KFF på 7:e plats bara 2 poäng bakom ledartrion Åtvidaberg, Malmö FF och Helsingborg. Inte illa pinkat.

Kan väl bara konstatera det som många med mig redan belyst. Kalmar FF har börjat få saker och ting att stämma i sitt fotbollsutövande. Tacka den allt starkare defensiven för det. Något som förstås gör att även anfallsfotbollen får utrymme att blomstra. Tacka även Nanne för att han på nytt valde att placera Etrit Berisha i målet. Killen har ju visat sig vara en vinnare. Jag lyssnade på intervjuer i Sveriges Radios databas efter matchen. Där menade Jocke Lantz att alla fyra mittbackarna är ungefär lika bra och att det inte spelar så stor roll vem eller vilka Nanne väljer att spela med. Nja, det gör det nog. Tyckar allt att Tobbe C utmärker sig rätt rejält för att sedan lira ihop med en ny gubbe typ varje match.

Någon djupare analys får ni inte den här gången. För själv satt jag på Gamla Ullevi och såg Örgryte och Landskrona spela 1-1 i ett försök att spela boll på det undermåliga underlaget. Hopp, studs och chansartat var ordet. Jag snackade med Henke Larsson efter matchen om just planens beskaffenhet. Å svaret var kort men kärnfullt:
- Gör det ordentligt nästa gång så behöver ni inte göra om det.
Om resultatet sa Henke:
- Resultatmässigt så var det hel OK!
Han sa det igen tänkte jag och gick hem med ett leende på läpparna i den småkyliga majkvällen med 1-0-segern mot Halmastd BK i färskt minne.

/Redaktören

Inga kommentarer: