onsdag 5 maj 2010

Inför Kalmar FF-Halmstad BK


Viktigt att kapten Rydström kan mana på de sina i kväll.

Minnena mot Halmstad är och kommer alltid att förknippas med glädje efter att SM-guldet en gång bärgades på Örjansvall 2008. Men nu är det hemmaplan för KFF mot detta HBK som inte visat sig särdeles vassa på bortaplan 2010.

Å andra sidan så har ju inte Kalmar FF visat sig särdeles vassa vare sig de spelat på hemma- eller på bortaplan i år. Ändå hävdar jag med en dåres envishet att spelet bara ser bättre och bättre ut för varje omgång. Så någong gång i framtiden ska väl KFF spela hem ännu fler trepoängare. Varför inte redan i kväll hemma på Fredriksskans?

Motståndarna HBK hade en usel säsong 2009 men lyckades ändå med konststycket att ta full pott mot Kalmar. Annars är det KFF som har övertaget statistiskt hemma mot Halmstad. De senaste 8 mötena lagen emellan har KFF 4 segrar, 1 kryss och 3 förluster mot halläningarna som lagom till matchen får tillbaka Jonas Gudni Saevarsson och Tommy Jönsson efter skador. Givetvis mycket viktigt för HBK. Dessutom kastar man in 19-årige Richard Magyar som lär gå rakt in i startelvan i sin allsvenska debut.

Viktigt för Kalmar FF är att Daniel Sobralense nu är tillbaka i truppen igen och troligen spelar från start. Fast i natt låg jag vaken och funderade på just Sobralense. Fick då i nattdimmorna en viss Zlatankänsla. När inte den långe är med i landslaget så går det ofta väldigt bra för Sverige. Nu när Sobralense inte varit med ett par matcher så har det lossnat för Kalmar. Blev mest rädd för mitt egna resonemang och somnade snabbt om. För visst vill jag och många med mig se "Sobra" lira boll i kväll. Viktigt dock att han värderar lägena och passnignarna rätt och inte spelar för smart och svårt för sina medspelare.

Annars är det väl bara det gamla vanliga som gäller. Ta tillvara på den form laget befinner sig i, gå ut och kör och gör det med aggressivitet över hela banan. Då kan det mycket väl bli 3 nya poäng för Kalmar FF denna afton.

Läget i lagen:
Kalmar FF
Skador/avstängningar: Mattias Johansson (s), Robin Östlind (s), Paulus Arajuuri (a).
Halmstad BK
Skador/avstängningar: Tomas Zvirgzdauskas (s), Joakim Wrele (s),

Detta vill Redaktören se:
- Berisha mellan stolparna
- Aggresivitet och en sjutusan till inställning.
- Smarta men enkla passningar från Sobralense.
- Tobbe C och Lindberg som mittbackar.
- Minst 4000 på läktarna. Tyvärr bara 3130 biljetter såld i skrivande stund.

Redaktörens startelva (4-3-3):
Etrit Berisha
Emin Nouri, Tobias Carlsson, Marcus Lindberg, Stefan Larsson
Daniel Sobralense, Henrik Rydström, Tobias Eriksson
Abiola Dauda, Ricardo Santos, Daniel Mendes,

Skitsvårt med tanke på att:
1: Israelsson har varit så bra.
2: Det har inte Dauda. Åndå känns hans offensiva kvaliteter mer spännande.
3: Även Smylie har varit bra.

Redaktören noterar:
Att jag fortsätter att vara en usel tippare.
Att Kalmar FFs andra trepoängare kommer i kväll.

Redaktörens tips: 3-1

/Redaktören

1 kommentar:

Owe sa...

Jag tror att Erik I får vara med från start.

Jag tor att en av Abiola, Richardo, Daniel M får troligen börja på bänken samt att Sobralense kanske får en fri roll mellam mittfältet och attackspelarna.

Du har rätt även Daryl Smylie har varit bra de sista matcherna.

Jag kör på 2 - 1 ikväll.

OBS du får gärna ha rätt på ditt tips 3 - 1 låter skönt i min hjärna och mitt rödvita hjärta för jag vet att HBK är ett bra lag.