fredag 7 maj 2010

Det blåser snåla vindar.


Se upp Lagrell, snart knackar Janne på dörren.

Det blåser snåla vindar kring Fredriksskans skriver Barran idag. Hoppas att övriga arenan står kvar och även att Kalmar FFs spel på senaste tiden inte blåser iväg. Lars-Åke Lagrell däremot borde det blåsa snålare kring.

Snålt hoppas jag alltså att det blåser kring Svenska Fotbollförbundet och den produkt de i dagsläget levererar kallad Allsvenskan, där jag starkt ifrågasätter dess underhållningvärde. Jag satt själv på Olympia i Helsingborg i går kväll och såg det som ska vara Sveriges bästa fotbollsplan i dessa dagar. En helt ok gräsmata, som Henke Larsson skulle ha uttryckt det. När jag själv gjorde min personliga och rutinmässiga kontroll innan match så visade det sig att den visst var ok, men långt ifrån perfekt. Jaha, tänkte jag. Så det är så här landets bästa naturgräsplan ser ut. Tänke er då bara hur de andra naturgräsplanerna runt om i Sverige är. Fredriksskans inkluderat.

Det var då som frågan väcktes inom mig (igen). Är det det här som Svenska Fotbollförbundet har att erbjuda alla de som älskar fotboll och gärna vill se bollen kunna rulla längst marken utan att studsa omkring som en studsboll helt okontrollerat? Är det det här som alla TV-tittare som betalar dyra pengar för att få se gröna gräsmattor och underhållande fotboll får för sina surt inbetalda pengar? Är det det här vi ska leva med i framtiden? Gamla Ullevi stinker, Fredriksskans ligger inte långt efter, Kopparvallen ser ut som ett lapptäcke och Stockholms Stadion ska vi bara inte prata om. Bara några exempel.

Vad är det egentligen som SvFF levererar för produkt till oss? Är det ok att Lagrell & co kan erbjuda usel underhållning trots att de håvar in miljoners miljoner på sina miljarders TV-avtal? Skandal om ni frågar mig. Det kan inte vara ok att 2010 låta det se ut som det gör bara för att invänta ett VM-uppehåll och sedan låta mattorna läka när vi som älskar vår fotbollsallsvenska inte får se några matcher när vädret är som bäst i Sverige. Att sedan tro att vi ska glömma hur det såg ut, både spelmässigt och grusplansmässigt, i mars, april och maj ska ni banne mig inte komma undan med.

Träffade Janne Josefsson i korridorerna i TV-huset i Göteborg och tog upp frågan.
- Det låter ju inte klokt, sa Janne.
Som dessutom ville prata mer om skandalbygget Gamla Ullevi med mera, med mera. Så se upp Lagrell. Snart kommer Janne och knackar på dörren för att gräva djupare i papper, avtal och annat... hoppas jag!

/Redaktören

Inga kommentarer: