fredag 9 oktober 2009

En försiktig men klok framtid väntar Kalmar FF

Efter att för första gången fastnat och klarat av att se hela sportstudion på barometerns hemsida utan att stänga av så kommer en del tankar upp inför Kalmar FFs framtid. Kanske är Kalmar FF:s skynda långsamt och köpa billigt-strategi rätt klok ändå.

Kalmar FFs ordförande Johnny Petersson poängterade gång efter annan att det finns pengar i föreningen och att Kalmar FF har råd, men är ändå inte benägna att hosta upp pengar till nyförvärv om inte priset är det rätta. Snåla Kalmar har talat igen, myten om att smålänningar inte hostar upp stålar i onödan understryks och fansen gnäller över uteblivna värvningar. Samtidigt talar Petersson om att "Vi har gett Svante Samuelsson en stor säck med pengar för förstärkningar". Ska bli mycket spännande att se vad den säcken pengar kommer att användas till. Själv har jag inga jätteförhoppningar, men deppar inte över det.

Istället ser det ut som att brassespåret fortsätter. Mindre etablerade spelare köps in och skolas in via Nanne och de redan fostrade stjärnorna fortsätter att försvinna från föreningen. Faktum är att det är så här det kommer att vara ett par år framöver. Visst, jag hade också gärna sett ett eller ett par riktigt fläskiga värvningar inför 2010. Men samtidigt har jag sett allt för många klubbar satsa kortsiktigt, dyrt och oansvarigt i sin strävan att nå toppen snabbast möjligt för att sedan fullständigt rasa ihop ekonomiskt. Mitt forna favoritlag i ishockey Örebro IK är ett väldigt tydlig exempel på detta. Påhejade av fans och media förköpte sig klubben i sina försök att nå elitserien. Något som fick till följd att konkursen blev oundviklig ett par år senare. Nu kämpar klubben i hockeyallsvenskan under namnet Örebro Hockey. Umeå IK var (kanske fortfarande är) snubblande nära en konkurs på grund av en enorm satsning de senaste 10 åren. En satsning som uppenbarligen inte höll i en så liten stad som Umeå.

Kalmar är inte stort, Kalmar har inga storsponsorer i Stockholm-, Göteborg- eller Malmöklass. Kalmar måste nog, hur trist det än låter, mätta magen efter matsäcken. Det lär vi få leva med. Kalmar FF lär köra på i sin mjukalinjenfilosofi ett par år till tror jag. Betänk att det ska byggas en ny stor arena i stan också. Då lär dyra nyförvärv få stå tillbaka. Men...

Som jag skrivit tidigare på denna blogg och som togs upp i sportstudion, dock med rejält "distat" ljud när diskussionen tog fart, så måste Kalmar FF med Nanne Bergstrand i täten börja lotsa in fler yngre spelare i a-lagstruppen. Även i startelvan om ni frågar mig. Det om något är billigt, det om något är framtiden och det om något borde vara näst stora utmaning för Nanne. När jag hör snacket om att "superbrassen" fortfarande finns kvar i resonemanget blir jag mest uppgiven. Sorry Kalmar, men jag tror inte på någon "superbrasse" till nästa säsong. Inte med ert tydliga uttalande om att en spelare inte får kosta för mycket. Även brassar och brassor vet numera värdet på sina spelare och tar betalt där efter.

Bröderna Elm var unika. Vem som hittade dem vet jag inte, men det var väldigt bra jobbat. Nu finns inga av dem kvar i KFF. Men jag är ändå övertygad om att det finns talanger nere i smålandsskogarna att ha ögonen på. Något fint rödvin, som krönikör Ström skrev och snackade om lär vi inte få se i Kalmar FF på bra länge. Inte heller någon mellanmjölk. Något i stil med en god öl låter mer rimligt i mina öron.

/Redaktören

Inga kommentarer: