lördag 3 oktober 2009

En genomusel presation


Kalmar FF och Tobias Eriksson föll tungt mot Örgryte.

Kalmar FF hade inte många rätt mot ett betydligt mer taggat och inspirerat Örgryte som också vann matchen på Gamla Ullevi med 4-2. En nattsvart tillställsning för alla som håller på Kalmar.
- Det var toppen i allsvenskan mot botten i allsvenskan idag. Å det var vi som var botten, sa en besviken Nanne Bergstand efter matchen.

Nanne hade inte många positiva tankar efter matchen där han som de flesta andra gnällde över det usla och obefintliga anfallsspelet. Samtidigt som han levererade följande citat:
- Det vi såg idag var kanske egentligen vår rätt nivå. Tidigare har vi överpresterat.
- Är Kalmar FF alltså inte bättre än det vi såg idag, försökte jag.
- Nej, detta har jag varnat för länge nu. Framgångssagan är på väg att ta slut, avslutade Nanne.
Hoppasan, det var ord och inga visor tänkte jag.

Den här dagen har förstås en besviken Nanne rätt. Spelet var kraftlöst. Uppspelen slutade allt som oftast med en bortslagen passning. Mest vanliga var de olyckliga passningarna ut mot Dauda där Björn Sandklev hela tiden klev in och bröt bollbanan. För enkelt, för lättläst, för dåligt helt enkelt från Kalmars sida.

Kom gästerna väl upp i banan kring straffområdet så tog det tvärslut i sista tredjedelen in i boxen framför motståndarnas mål. Santos var blek, Sobralense ännu blekare, men blekas av dem alla var nog Reinaldo. Vad gör karl´n på banan överhuvud taget? Då har jag ändå inte nämnt försvaret. Där kan inte någon skylla på passningsspelet. Nej, där var samarbetet, inställningen och offerviljan helt väck. Även om ÖIS Alvaro Santos var fantisktisk idag så gjorde sannerligen inte KFFs förvar honom särdeles mycket sämre. Alla... jag säger alla fyra målen var rena bjudningarna från KFFs sida. Nja, inte fyran kanske. Klacken från Dennis Jonsson fram till Santos som skickade in bollen till Sebastian Johansson var bara vacker fotbollsskonst från ÖIS sida.

Idag gladdes jag att se Ålander lämna banan för Marcus Lindberg. Lindberg gjorde en fin comeback och räddade faktiskt Kalmar från ytterligare baklängesmål när de andra försvararna sprungit bort sig. Ändå var Nannes dom hård när jag förde Lindbergs inhopp på tal efteråt:
- Det kvittar vilka vi skickat in idag, sa guldtränaren.

Guldchansen är borta och nu återstår bara för Kalmar FF att avsluta säsongen snyggt och att stanna kvar bland de fyra första lagen i serien. Då blir det i alla fall ett nytt europaäventyr även nästa säsong. Nu går jag hem och grinar. Om man ska döma av Barometerns och Östrans utsändas ansiktsuttryck efteråt så gör nog de samma sak skulle jag tro.

/Redaktören

2 kommentarer:

Unknown sa...

lantz i ett allsvenskt lag??? Parodi!!!!

Mats sa...

Då såg du samma typ av match som den mot Örebro....kass.