onsdag 21 oktober 2009

Positivt och lite negativt

Idag sprätter projektledaren för arenabygget Ronny Nilsson tillsammans med ett gäng byggkonsulter de kuvert med anbud som jag förmodar består av en diger hög. Nu andas det nybyggaranda och optimism igen i kalmartrakten.

Om två veckor har vi svaret på vem som får i uppdrag att bygga den nya fotbollsarenan i Kalmar. En minst lika spännande väntan som jakten på ny förbundskapten... nåja... men spännande blir det.

Tycker i ärlighetens namn att det bland alla kommenetarer på nätet fortfarande finns en hel del onödig skeptism till bygget. Inte minst bland Barometerns läsare. Låt mig trösta er med att arenan inte kommer att bli något i stil med den i Malmö (tyvärr) eller ens Göteborg. Nä, det handlar nog snarare om ett mindre bygge anpassat för Kalmars storlek och ekonomi. Inte illa så långt. Så ni kan nog sluta "negga" nu och istället njuta av att det kommer att gynna Kalmar FF det här.

Arenan behövs, arens gör att Nanne Bergstrand stannar kvar hos KFF och arenan skapar arbetstillfällen. Tre bra argument till att fullfölja projektet med ett leende på läpparna.

Trist var det däremot att att Kalmar FFs u-21:or åkte på stryk mot Halmastad i semifinalen. 2-0 slutade matchen på Örans Vall till HBKs fördel. Tydlingen ingen bra arena för Kalmar FF den här säsongen. Det blev ju samma siffror för a-laget på samma arena den 9 augusti efter mål av Kujovic och Marcus Olsson.

/Redaktören

3 kommentarer:

Jimmy sa...

Jag håller helt med dig, det är synd att så många är negativa till en ny arena, fast jag tror inte att det är så många som är negativa, men det är ju tyvärr dom som hörs o syns mest.
Jag tror att alla är överens om att det behövs en ny arena, men alla vill inte att det ska gå skattepengar till att finansiera den. Men det är väl inget ovanligt. Hur tror dom att arenorna i borås, göteborg o malmö är finansierade, om inte med kommunala skattemedel.

Att folk inte kan lägga ihop 2 o 2, att det är så lite publik på matcherna beror ju inte på det skrala intresset utan på att det finns för få sittplatser helt enkelt, o de allra flesta som går på fotboll vill sitta ner o se bra.
Hade det funnits 8000 sittplatser istället för futtiga 4000 så hade oxå publiksnittet legat på 8000, det är jag helt övertygad om.


Det är bara o hoppas att den nya arenan står klar till säsongspremiären 2011 som det är utlovat.

Redaktören sa...

Håller med dig oxå Jimmy. Fast jag tror att 8000 på hemmamatcherna i framtiden i den nya arenan kan vara lite väl optimistiskt. Till en början JA. Men sedan kanske 6000-6500 på sin höjd. Om KFF fortsätter att vara med i toppen av allsvenskan vill säga. Å det ska vi väl hoppas.

Mats sa...

Jimmy, jag tror inte det finns så många negativa mot arenan som det finns tveksamma. Jag hör till den senare kategorin.
Jag vill gärna att KFF bygger en arena (det behövs) men är tveksam till att mina skattepengar går till fotboll, istället för nödvändigheter som skola och omsorg, där det är katastrof i kassan.
Marken som Fredriksskans ligger på idag kan komma väl till pass för Linnéuniversitetets utbyggnad.
Att Borås, Göteborg och Malmö har slösat med skattebetalarnas pengar är bara att beklaga.
Tyvärr tror jag inte heller att byggarna, om de ska göra ett riktigt jobb, är klara till starten 2011. Det har redan varit för många förseningar för att det ska lyckas.