torsdag 15 oktober 2009

Ungdomen

Nu startar envisa rykten om att Kalmar FFs unge supertalang Daniel Ahonen är under luppen hos bland annat Elfsborg. Ett rykte som får nackhåret att resa sig på mig. Givetvis hoppas jag, och många KFF-fans med mig, att detta inte stämmer.

Skulle Kalmar FF göra sig av med talanger istället för att lotsa in den i a-laget så är klubben ute på riktigt hal is. Inte minst med tanke på de senaste dagarnas debatt i ämnet "unga spelare får aldrig chansen i allsvenskan".

Tänk att Zlatan ska behöva öppna käften för att det äntligen ska bli en debatt i ämnet. IFK Göteborgs sportchef, Håkan Mild, sågar naturligtvis Zlatans uttalande. Fattas bara när IFK satsar ungt som aldrig förr och låter riktigt unga spelare få chansen i a-laget. Bäst i landet i det ämnet. Tyvärr visade SVT:s granskning i gårdagens sportnytt att Kalmar FF är sämst i landet i samma ämne. Varför har det blivit så?

När kommer repliken från KFFs ledning om att det är i Kalmar FF han ska spela? Både Elfsborg och en del andra klubbar tycks ju redan nu dra i den unge Ahonen. Nu måste KFF agera och skriva kontrakt innan det är för sent.

Så här stod det att läsa på Barometerns hemsida idag:
B: Var står du (Daniel Ahonen) i debatten angående unga spelare och chanserna de får?
DA: - Jag är ju ung själv, så det är klart att jag tar de ungas parti. Jag tycker generellt att klubbarna i Sverige är dåliga på att släppa fram unga spelare. Men självklart ska man också vara bra nog för att får spela.
B: Du är av samma åsikt som Zlatan alltså?
DA: – Ja, jag läste att han hade sagt det. Det var ju riktigt gutt, säger Daniel Ahonen.

Skönt att Kalmar FFs U-21:or replikerade och visade att de unga i föreningen minsann har kvalitet och kunnande när de såg till att slå Öster i kvartsfinalen. Nu väntar för semifinal för U-21:0rna mot HBK i Halmstad den 20 oktober. Be there... Svante och gänget...

/Redaktören

Inga kommentarer: