fredag 2 oktober 2009

Inför Örgryte


ÖIS tränare Åge Hareide år sitta på läktaren även mot Kalmar FF.

Det händer mycket inom göteborgsfotbollen just nu. Gais höll på att åka på poängtapp, böter och eventuell nedgradering i seriesystemet. IFK Göteborg har så mycket skador i truppen att man tvingas kalla in Niclas Alexandersson till spel igen samt slicka såren efter förlusten mot Kalmar FF senast. Örgryte vet inte var man står och slickar även de en hel del sår just nu.

Vad passar väl bättre för Kalmar än att möte detta ÖIS som är i all tänkbar kris. Som jag skrev tidigare så saknar ju ÖIS en del gubbar inför matchen på lördag:
David Leinar (avstängd), Marcus Allbäck (avstängd) och Markus Anderberg (skadad). Lägg därtill att tränare Åge Hareide tvingas se sitt lag från läktaren. Med eller utan mobiltelefon till hands. Alvaro Santos är dock tillbaka från... ja just det, en avstängning.

Stackars Örgryte har bara 2 segrar hemma på Gamla Ullevi. Notera att dessa kommit sent under säsongen mot Malmö FF och Halmstad. Även segern mot BP på bortaplan efter segern mot Malmö bör noteras. ÖIS har sett bättre och bättre ut de senaste matcherna och kunde mycket väl haft med sig fler poäng i höst. Ändå talar väldigt mycket för att göteborgarna får det svårt mot ett Kalmar FF som hittat rätt igen och som ju finns med i guldstriden... tror jag väl (läs hoppas).

KFF har ju en förmåga att kryssa på bortaplan den här säsongen. 5 kryss har det blivit så här långt för Kalmar utanför Fredriksskans. Men också 4 segrar. I morgon skriver vi in den femte i den kolumnen. För trots att Kalmar saknar sin målgörare, Daniel Mendes (skadad) och kapten Rydström (avstängd), så tror jag ändå att Kalmar FF going for 3 pinnar. KFF har faktiskt bara förlorat 2 matcher på de 16 senaste vilket förstås talar sitt tydliga språk. Kalmar är bra just nu och ska normalt sett besegra bottenlaget ÖIS såväl hemma som borta. Men...

Hur mycket betyder det att slitvargen och pådrivaren Rydström saknas?
Hur mycket effektivitet i anfallet kommer Kalmar att sakna när Mendes inte finns med?

Jag tror personligen att det kommer att räcka mot Örgryte ändå. Kalmar förfogar över en såpass stark trupp att ett bra bolltempo och tryck ner mot ett ÖIS-försvar med dåligt självförtroende kan öppna upp en hel del. Men om KFF ramlar in i ÖIS spel så kan den här eftermiddagen bli en dyster historia för alla som hejar på Kalmar. Full fart, hög press och in med bollen i boxen så kan det här nog gå vägen tror jag. En sak till: Nu vill jag se Marcus Lindberg i backlinjen med Nouri till höger, Ålander och Lindberg i mitten och Stefan Larsson till vänster.
Om jag fattat saken rätt så är Kalmar FF redan i stan :) Någon som vet på vilket hotell?

ÖRGRYTE
Skador/avstängningar: Marcus Allbäck (a), David Leinar (a), Markus Anderberg (s)

KALMAR FF
Skador/avstängningar: Henrik Rydström (a), Daniel Mendes (s), Mikael Eklund (s)

Redaktörens tips: 1-3

/Redaktören

1 kommentar:

Owe sa...

Se nedanstående länk vad krönikkören Ulf Stenberg GP har skrivit om en händelse i matchen
Kalmar FF - IFK Göteborg

http://www.gp.se/sport/1.216049-sport-spel-gais-har-ett-tacksamt-lage-infor-derbyt-

Där han talar Nouri's "straffområdesfilmning".

Vadå straffområdesfilmning ?

Ulf Stenberg vad hade själv gjort i samma situation ?

D.v.s. inte som domare utan om du kan sätta dig in Nouri's situation ?

Hade du stått kvar på dina ben ?

Min slutsats : är innan du Ulf S uttalar dig på ditt sätt borde du försöka sätta dig in i att se situation från Nouri's synvinkel.

Det finns en oerhörd spännvidd av nyanser mellan straff och straffområdesfilmning d.v.s. där det inte är straff och inte heller filmning.

Det kommer du Ulf Stenberg att upptäcka om du försöker att se spelsituationer med öppna ögon och öppet sinnelag.

Martin Ingvarsson gjorde rätt bedömning av den aktuella spelsituation på Fredriksskans

Hur det var på Rambergsvallen vet jag inte.

Angående matchen imorgon på Nya Gamla Ullevi så anser jag att laget som vill mest kommer att vinna matchen.

Jag hoppas att det laget heter Kalmar FF.

OBS Jag är inte säker på att Ulf Stenberg GP kommer att läsa min fråga.