lördag 17 juli 2010

Strandvallen en fin plats på jorden



Två och en halv timme innan avspark är det mycket att stå i för Inger och Birgit i en av kioskerna på Strandvallen.
- Vi har jobbat här ideellt sedan 60-talet, berättar Birgit. Det är nog bara här på Listerlandet som det är så nu för tiden.
- Såpass, sa jag.
- Jao, sa Birgit och bar iväg en låda korvbröd.

Att komma till Listerlandet och Strandvallen är något aldeles speciellt. Här råder kommersen så som den var förr. Inga hugade pengastinna buisnessmän som fäktar med sina kreditkort, bakåtkammade agenter eller för den delen klubbdirektörer och klubbchefer som vill äga världen. Här mår folk gott.

- Ja, idag blir det nog glass som vi säljer mest av, säger Inger. Vem vill ha kaffe en sån här varm dag.
Kaffe, glass och korv är vad som står på menyn. En och annan godispåse syns väl också på vagnen som de båda damerna drar omkring på. Det känns genuint på ett positivt sätt. Inte so i Mora exempelvis där dalahästar och annat tjafs säljs som smör i solsken.

Dessutom är det lättjobbat för oss från media. Efter att ha hittat ett trådlöst nätverk så var det bara att fråga den mediaansvariga kvinnan på plats om lösenordet så "pang" hade man det. Även om hon hade lite svårt med sin iphone när hon fick det levererat.
- Schyyyyy! Jag hör inte vad han säger. Va... ok... Sedan skulle jag visst trycka här för at lägga på luren. Ska det vara så?
- Jo, det låter rätt, sa jag och log lite.
Men lösenordet fick jag och nu är det bara att börja jobba och vänta in avspark mellan Mjällby och gästande Brommapojkarna.

/Redaktören

1 kommentar:

Owe sa...

Hej.

Det verkar vara en gemytlig stämning vid Strandvallen i Hällevik

Hälsa till den glade bagarn i Sölvesborg och de hårt arbetande damerna Inger och Birgit invid Strandvallen.

Själv skall jag snart titta på IFK Göteborg emot HBK.

Du far ha de gött vid din strandturne från kust till kust.