fredag 30 januari 2009

Det är något speciellt med bandy

Med borren i högsta hugg.

Bandy är kultur, bandy är gemenskap, bandy är det ingen annan sport är. För i vilken annan sport på elitnivå skulle väl vaktmästarna ställa sig och borra ett hål i väggen till kommentatorshytten en timme innan match?

Klockan är 18 på fredagkvällen, ismaskinerna spolar det sista av isen på Skarpe Nord i Kungälv och spridda delar av publiken anländer till arenan för match i elitserien i bandy mellan bottenlagen Kungälv och Gripen från Trollhättan. Det ska bli bandyextra på Sveriges Radios webb från samtliga matcher i elitserien den här kvällen. Då upptäcker redaktören att han glömt den åtta meter extra kabeln som behövs för att få miljömikrofonen på plats så det inte låter som jag sitter i ett akvarium ut i etern när väl matchen startar. En timme kvar och paniken börjar sprida sig inombords. Vad gör jag nu? Jag kan ju inte slå söder den oöppningsbara glasrutan framför mig.

Kan man inte borra ett litet hål i väggen så jag får ut kabeln till mikrofonen? Jo, det borde ju funka. Sagt och gjort. Ut på arenan för att jaga en vaktmästare. Jag träffar två. Den ene av dem är Kungälvs pensionerade gamle målvakt och den andre har skägg. Bägge två tar sig glatt an uppgiften och fem minuter senare står de inne i hytten med en borrmaskin.
- Var var det du ville ha hålet, säger den ene.
- Ööh, här ovanför fönstret borde bli bra, får jag fram.
Den f d målvakten stegar upp på en stol och börjar borra.
- Detta fixar vi vettu, säger han med skägget.

Men det är tre väggar med isolering som de ska igenom och borren verkar vara för liten. Och hur ska de nå upp? Han med skägget springer efter en stege och ståltråd och 15 minuter senare har vi lyckats få ut kabeln genom hålet. Bara att koppla in micken...
- Det funkar, utbrister jag och möts av två stora leenden.
- Ja, det e klart, säger den gamle målvakten.

Matchen startar och radio( webb) sändningen drar igång och allt flyter på. Kungälv vänder ett 1-2 underläge och vinner matchen med 6-3 och mannen som serverar pressfika kommer in i hytten och jublar.
- De gick la bra de där du, utbrister han. Blev det förresten någe hål i väggen?
- Ööh, jodå, svarar jag och längtar redan tillbaka till nästa match på onsdag mot Sandviken. För visst är det något alldeles speciellt med bandy och bandyfolk.

/Redaktören

Inga kommentarer: