fredag 16 januari 2009

Mendes till KFF?


på väg tillbaka?

Daniel Mendes kan vara på väg att lämna AIK för att istället skriva på för sin gamla klubb Kalmar FF skriver tidningen Östran idag. Kan det vara superbrassen det talats om?

Nja, Kanske inte, men intressant är det i vilket fall. Att Mendes gillar Kalmar och Nanne blir tydligt efter följande uttalande inför AIKs match mot Kalmar på Fredriksskans i augusti 2006:
"Jag gillar dem och jag har många bra vänner där. Det var min första svenska klubb och Nanne hjälpte mig att anpassa mig till svensk fotboll. Jag är väldigt tacksam för det."

Efter 2 säsonger, 45 matcher och 7 mål i AIK så finns alltså möjligheten att han återvänder till den klubb han representerade 2003. Men är då den 28-årige anfallaren det Kalmar söker efter Patrik Ingelstens flytt till Heerenveen? Att Mendes håller bra allsvensk klass tror jag, även om hans peak kanske ändå är passerad. Men som alltid när det handlar om Kalmar så måste ju priset vara det rätta. Kanske kan man få Mendes billigt för här köps inget i onödan, resonerar oftast de snåla smålänningarna. Vist men trist!

Mendes själv säger att en allsvensk klubb har visat intresse för honom. Men fortfarande vet han inte (=vill inte uttala sig om) om det är Kalmar. Ryktena säger att det tydligen är så. Att han skulle bli kvar i AIK förefaller otroligt i vart fall. Där slåss redan allt för många anfallare om de spektakulära platserna längst fram. Vänta ett tag... vad säger det om honom??? Inte given som förstval i en klubb som hamnade långt efter Kalmar i förra säsongens allsvenska. Kan det vara något för svenska mästarna?

Tja, Redaktören tycker nog ändå att en signatur av Mendes vore ett rätt bra val. Tror ändå att brassen har mycket kvar att ge och att Nanne är mannen att få fram det bästa ur honom. Dessutom säger han ju själv att han gillar Kalmar. Både som fotbollsförening och stad. Å nog måste man gilla Kalmar som stad om det ska funka. Kan bli rätt ensamt och tomt där på blåsiga östkusten om man inte har ett bra socialt nätverk omkring sig.

Så... köp KFF! Antagligen är Daniel Mendes både billig och motiverad att spela för Sveriges bästa lag. Men vem är den där superbrassen alla talar om då? Redaktören undrar och hoppas!

/Redaktören

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skämande likt Bojan på bilden...

Anonym sa...

Mycket bra.

Daniel Mendez är klar för Kalmar FF

Du är välinformerad som alltid.

Tack kompis.

Anonym sa...

Oroväckande lik...men det är faktiskt Mendes på bilden.

Anonym sa...

Jag håller med om att det finns en viss likhet mellan Bojan och Daniel men jag tror att Daniel är lite längre än Bojan.

Daniel Mendez har och tar säkert sin familj med sig när han flyttar tillbaka till Kalmar efter lite utflykter bl.a. till Värmland och Stockholm.

Cesar trivdes säkert kanonbra i Kalmar även om han sakmade sin familj.