torsdag 9 juli 2009

Broakullaresan


Elm street i Broakulla.

Redaktören styrde in Volvon via Broakulla på vägen hem från Kalmar. Väl där utmynnade det hela i att jag fick skaka hand med pappa Elm och snick snacka lite om de tre berömda sönerna och deras karriärer.

Den vänlige försäljaren på Johansfors glasbruk presenterade sig artigt som pappa till Rasmus, Viktor och David och visade glatt upp det Elmrum som han ställt i ordning i en vrå av butiken på glasbruket, som en liten historik kring sina tre söner. Redaktören sken förstås upp trots regntunga skyar över byn och började glatt diskutera sönernas framfart på fotbollsplanerna.


Pappa Elm i Elmrummet på Johansfors glasbruk.

Jag sa att jag tyckte att det var helt rätt att ta tillvara brödernas kända namn och få lite fart på affärerna i Broakulla.
- jo, det är det ju, sa pappa Elm och log.

Sönernas tröjor upphängda i Elmrummet.

Sedan visade han både Rasmus kokbok (som jag köpte ett ex av) och Viktors glascollection innan min fru kom kutande och ropade:
- Kolla här vilken fin skål!!!
- Den heter Elm, sa Elm
- E de sant, utbrast frun och köpte både skål och fat i Elmserien.

Skönt när pengarna går till något väsentligt, tänkte jag och halade fram plånboken. Ja det var då en dag att minnas det. Var upp i caféet också och tyckte mig se även mamma Elm där inne. Men jag vågade inte fråga om det verkligen var hon.

/Redaktören

3 kommentarer:

Anonym sa...

Föräldrarna ligger i skilsmässa.

Redaktören sa...

Det var trist att höra om det är så. Hoppas de lösen den krisen på bästa tänkbara sätt.

Mirjam sa...

Am I allowed to use this for my Viktor Elm website? Its located at www.viktorelm.net

Thanks in advance,

Mirjam