måndag 20 juli 2009

Kalmar FF fyra efter halva serien

Efter den synnerligen magra inledningen av Allsvenskan 2009 så innehar Kalmar FF nu den fjärde platsen i tabellen. Kalmar FF är för närvarande seriens formstarkaste lag och har faktiskt vittring på IFK Göteborg i toppen.

Nu återstår bara att se om klubben lyckas behålla framgångsreceptet under resten av serien. Framgångsreceptet som stavas Rasmus Elm. För i samma stund som Kalmar började sin klättring mot toppen så var det en frukt av att Rasmus spel började stämma och ge utdelning.

Tyvärr är jag obotad pessimist i den här frågan och tror som alla andra att affären med Everton är så pass seriös och har gått så långt att Rasmus är förlorad för svenska mästarna. Tyvärr!

Därmed inte sagt att KFF kommer att rasa som ett korthus under andra halvan av serien. Nej, Nanne och hans grabbar har många gånger förut visat att man kan spela fotboll trots spelarflykt (läs: Ari, Santin V Elm m fl). Det finns ändå något i det här laget som gör att de gång på gång överraskar även mig. Jag vet inte hur de gör... men det funkar.

Att hitta rätta spelare för laget är nu nästa stora utmaning för Kalmar FFs klubbledning. Jag börjar faktiskt tro på att plocka hem Santos från J-köping Södra vore klokt. Han har i två matcher i rad visat att han kan. Vilka de andra är som ska förstärka truppen efter Rasmus vågar jag inte uttala mig om. Har i skrivande stund inga bra förslag. Återkommer!

Men först tar vi ungrarna på onsdag. Även om läget där ser hopplöst ut efter 2-0 förlusten i Ungern så vet alla vi som gillar Kalmar FF att det finns en sådan enorm potential och vinnarmentalitet i det här gänget. Ingenting är omöjligt. Fast det blir erkännt svårt...

/Redaktören

2 kommentarer:

Mats sa...

Kanske mitt tips om en fjärdeplats i allsvenskan håller.....fast att vinna vore ju bättre. :)

Redaktören sa...

Jo, det vore ju det ;)