lördag 1 augusti 2009

Sol, blåst och funderingar (uppdaterad version)


Vind i seglen för de Elmare som är kvar i Sverige.

Redaktören befinner sig under dagen i vackra Lysekil för att ta en närmare titt på VM i matchracing för kvinnor. Samtidigt når mig nyhter kring båda bröderna Elm som får mig att fundera.

Segelbåtar i all ära, men det är lite svårt att uppleva den riktiga action som alla beskriver så fint här nere när man står på kajen och kikar utöver en i och för vacker vy. Nä, istället så går tankarna till Kalmar FF (som vanligt) och snacket kring i första hand Rasmus- men även Viktor Elm.

Rapporterena kring affären Rasmus Elm tickar sakta in. Nu sägs klubbarna runt om i Europa vara villiga att betala 45 miljoner för 21-åringen från Broakulla. Fanatsisummor i svenska mått mätt, men struntsummor ute i proffsklubbarna. Kalmar FF håller stången och har nobbat tre klubbar redan. Kalmar FF vill helt enkelt ha mer. Hur mycket mer är vet nog ingen mer än Svante och hans gäng. Men frågan är vad Rasmus då tycker? Är han lika cool som sina klubbledare eller vill han ut i proffslivet nu? Tänk om vi får behålla gossen säsongen ut :) Hur gott vore inte det =) Då kankse det där andra raka SM-guldet ändå är inom räckhåll.

Sedan undrar man ju lite vad det är för storklubb som Rasmus väntar på. Är han redan nu redo att ta steget rakt in i en toppklubb i England eller Spanien. Frågar ni mig är det lite överaskande svaret faktiskt JA. Rasmus har en sådan enorm potential och har visat via A-landslaget och U-21 landslaget att han har vuxit klasser redan i år. Släpp honom inte under 100 miljoner om ni frågar mig. Under matchen mot Elfsborg på söndag så sägs representanter från holländska AZ Alkmaar, tyska Bayer Leverkusen och engelska Manchester City finas på plats för att kika på vår guldklimp.

Rapporterna från Holland berättar om ett stukat Herenveen med broder Viktor i täten. Dålig inledning i ligastarten och utklassade i supercupfinalen mot AZ Alkmaar med hela 1-5 i baken. Nu är Viktor en lugn och sansad man och tar säkert inledningen med ro. Samtidigt ingen Ingelsten på planen nu heller från start. Men med kvarten kvar kom den tidigare kalmarkillen in, men gjorde inget väsen av sig.

Å här sitter jag och tittar på segling som den landkrabba jag är. Å i morgon ska jag på världscupen i cykel för damer istälet för att styra bilen mot Fredriksskans :) Så det kan bli ibland.

/Redaktören

2 kommentarer:

Owe sa...

Jag tror absolut att Rasmus Elm är hur kolugn som helst, jag tror inte att han vill gå till en annan klubb mitt i säsongen.

Jag anser även att Rasmus Elm är värd minst lika mycket som Marcus Berg.

Jag hoppas att du inte blåser bort.

Jag såg vilka fina mål AZ gjorde mot Herenveen 5 - 1

Jag tror att AZ springer hem Eredivisie även denna säsongen.

Rasmus favvolag är Liverpool i England,men frågan är om han gillar Liverpool som stad. ett londonlag kan säkert även passa Rasmus Elm socialt det finns många trevliga mindre städer i London "jo jag avser exakt vad jag skriver", bl.a. Arsenal. Chelsea, Tottenham. West Ham, Fulham.

Men just nu kanske holländska AZ Alkmaar ett mycket trevligt lag med bl.a Ari on Pontus W, tyska Bayer Leverkusen och engelska Manchester City är mer aktuella i diskusionen.

Det allra viktigaste är att Rasmus finner en plats och en club som han känner är rätt för honom och hans flickvän.

Redaktören sa...

Läste att AZ Alkmar plus några andra klubar finns på plats i matchen mot Elfsborg i morgon.