fredag 7 augusti 2009

David till IFK... nonsens!!!

Mamma ringde och väckte mig nu på morgonen från Kalmar och sa att tidningen minsann skriver att IFK Göteborg är på jakt efter David Elm.
- Å sjutton, sa jag och kastade mig över datamaskinen.

Äldste brodern Elms kontrakt med Kalmar går ju som bekant ut efter den här säsongen. Något som gör anfallaren glödhet för andra klubbar. IFK Göteborgs sportchef, Håkan Mild säger att David skulle vara intressant för IFK eftersom de i dagsläget saknar en liknande offensiv spelartyp.

Det stämmer säkert. David påminner en del om Pontus Wernbloom i sin förmåga att suga åt sig bollen i en target roll för att sedan skjuta själv eller leverera framåt till en medspelare i ett bättre läge. Det har märkts på just IFKs spel den senaste tiden att bisten på en liknande spelartyp har ställt till det för göteborgarna efter Wernblooms flytt till Holland.

Men att där ifrån få till det till att David skulle välja IFK Göteborg anser i alla fall jag vara rätt långsökt. Att David Elm är 27 år och längtar ut i proffslivet och därför har valt att inte förlänga med Kalmar FF är ju säkert korrekt. Detta eftersom han om han skriver ett kontrakt med KFF nu skulle bli dyrare. Som läget är nu kan han gå gratis vart han vill efter säsongen. Men någon relevans för att det skulle bli IFK som köper 27-åringen hittar jag inte hur jag än läser. Det är klart att IFK är intresserade, men att David skulle vara intresserad av IFK nämns inte.

IFK har ju inte ens lagt ett bud. Sluta skrämma upp en så där käre Henrik Eriksson. Kom igen när det finns lite substans i diverse uttalanden. Ring Halmastad, Gais, Häcken, Gefle, Trelleborg, Malmö FF eller vilken klubb som helst i Sverige. Alla säger säkert samma sak som Mild. Nä, David har nog större drömmar än att spela i IFK Göteborg. De är ju inte ens svenska mästare längre. Danmark, Norge eller Holland är nog mer troligt än en annan svenska klubb tror jag.

/Redaktören

Inga kommentarer: