torsdag 6 augusti 2009

Rasmus som Zlatan på många sätt


Snart lika het som Zlatan.

Nu jämförs Rasmus Elms värde med Zlatans. Från att ett tag ha varit värd ungefär 45 miljoner på spelarmarknaden ute i Europa kan unge Elms värde nu vara nära det dubbla. Något jag själv skrev mest på skoj förra veckan kan nu alltså bli verklighet. Kanske kan det bli 100 miljoner för Rasmus ändå till slut. Vilkea pengar för Kalmar FF. Osannolikt!

Dessutom ser många så kallade förståsigpåare en potential i Rasmus som bara kan jämföras med Zlatans i den åldern. Lägg därtill Zlatans egna uttalande i samband med matchen mot Malta. Något i stil med: "Det är bara Elm som förstås mitt spel och mina tankar där ute". Ja, var ska det här sluta.

Nu rapporterar det också om att Rasmus tagit hjälp av landslagsledningen angående råd om var han ska ta vaägen och i vilken liga han ska spela. Där är rådet:
- Det är ingen katastrof om han flyttar i januari istället, säger förbundskaptenen.
Det är med andra ord lika mycket såpa över Rasmus just nu som det var när Zlatan skulle skriva på för Barcelona.

Skillnaden är att här snackar vi om en trygg, klok och eftertänksam smålänning med rötterna i lilla Broakulla. Men jämförelserna är ändå intressanta. Jag tror ändå att Rasmus lider så mycket av beslutsångest just nu att han faktiskt kan tänkas stanna i Kalmar säsongen ut. Vilket förstås vore en dröm. Problemet är bara att han då missar uppstarten av spel i de stora ligorna och att han kan få större problem att slå sig in i redan färdiga startelvor. Men å andra sidan... bjuder man 100 miljoner för en spelare så är ju inte tanken att han ska sitta på bänken.

Nu återstår bara problemet vilken klubb han ska välja. Många rika klubbar står på kö för unge Elms signatur. Men hur många är rätt för honom att satsa på? jag tror fortfarande att Rasmus har en chans att få ett drömkontrakt i Spanien eller England. Jag hoppas också givetvis att det är i en av dessa ligor han återfinns när han en dag lämnar världens bästa klubb, Kalmar FF.

Blev iskall inombords när jag idag läste följande rubrik:
"Rasmus klar för Hertha i eftermiddag"
Ända tills jag en bit in i texten möttes av efternamnet Bengtsson. Phu!

/Redaktören

3 kommentarer:

Owe sa...

Det finns likheter samtidigt finns det stora skillnader, ödmjukhet, visa respekt, gott omdöme, jordnärhet.

Jag tror att trevliga Berlin istället för svårorienterade Rom kan vara en bra stad för Rasmus Bengtsson vi får se vad som händer.

Jo jag förstår din oro när du läste att Rasmus är klar för Hertha Berlin.

Redaktören sa...

Jo, just ödmjukheten är väl kanske den stora skillnaden. Även om Zlatan växt till sig... om du förstår vad jag menar.

Owe sa...

Jo jag håller fullständigt med dig, även att Zlatan utvecklats åt rätt håll efter att han blivit pappa d.v.s. han har något mer viktigare att bry sig om vilket kan lätta på trycket.

Lycka till på Hising Island.