onsdag 10 mars 2010

Det snackas om Kalmars bredd

Inför jubileumssäsongen 2010 snackas det rätt mycket om att Kalmar FF aldrig haft en så stark och bred trupp. Det spelar tydligen inte någon roll om spelare blir skadade. Det är bara att plocka underifrån tycks det. Jag är skeptisk.

Låt mig direkt redogöra för min startelva. Förlåt Nanne, jag vet att du hellre snackar i pusselbitar. Men så här ser min startelva ut 2010:

P Wastå
E Nouri-T Carlsson-P Arajuuri-S Larsson
T Eriksson-H Rydström-D Sobralense
A Dauda-R Santos-D Mendes

Om vi då tänker oss ersättare i händelse av skador eller att de tänkta inte håller måttet. Då skulle det se ut så här där bakom:
Målvakter: E Berisha. (herregud vad han imonerat på mig under försäsongen. Given tvåa bakom Wastå. När tar han över som etta?), Zlatan (jovars)
Summa: På målvaktsidan har KFF det mycket väl beställt även på bänken.

Backlinjen: M Lindberg (skadebenägen, men bra), J Lantz (nja, såg virrig ut 2009. Men rutinerad), M Johansson (kom in och gjorde det mycket bra 2009), M Thorbjörnsson (ung lovande, men en bit kvar)
Summa: Backlinjen är nog den lagdel där KFF har den största bredden och är inte alls skadekänsligt. Imponerande bygge.

Mittfältet: S Ålander (jag ser honom som en mittfältare och inte försvarare. Även om han förstås även kan spela längst bak. Men var väl så där 2009 och under försäsongen, tycker jag), D Smylie (snackas det överdrivet positivt om bland KFF-supportrar. Är han så himla bra verkligen?), J Augustsson (inte klar), E Israelsson (jodå, här finns kvalitet. Men inte klar än), R Östlind (nä), J Bapupa (lämnar nog snart klubben).
Summa: Jaha, vad händer här då om Eriksson, Rydström och Sobra går sönder? Var hittar ni spetsen här? Ungt, lovande, men långt ifrån färdigt är min analys.

Anfallet: Jael (längtar mest hem och slåss på träningen. Visar divalater och har lååååångt kvar tills Nanne lärt honom svensk fotboll), M Sacramento (förvirrad), Å sedan då??? Där tog det slut.
Summa: Om Nanne får fason på Jael finns fyra mycket bra anfallare att välja bland i en tänkt 4-3-3-uppställning. Men sedan var det oroväckande tomt.

Sammanfattning: På målvakts- och försvarssidan ser det mycket mycket bra ut bakom min tänkta startelva. Bra blandning av nytt och gammalt. Starkt, brett och kompetent om ni frågar mig.
Men på mittfältet och i anfallet ser det rätt tunnt ut med kvalitet bakom startelvan. Många spelare, men få som håller hög allsvensk klass. Nu ska tilläggas att amerikanen J Smith kanske får kontrakt. Då tillkommer en yttermittfältare/anfallare som såg ok ut i Halmstad. Men av bara 17 minuter går det ju inte att bedömma en spelare.
Nä, jag tycker att vi ska vara försiktiga att börja snacka om att Kalmar FF har en så otroligt bra och stark trupp bakom de lyckligt elva utvalda. Den är bra men inte bäst. Våra unga spelare håller tyvärr inte IFK Göteborgklass. Kolla i landslagets U-21-trupp och se själva. Hur många har vi med där? En, Zlatan i målet. Rasmus Elm räknar jag till a-landslaget nu för tiden. I p-19-landslaget finns KFFs Ludvig Öhman med i den senaste truppen och i P-18 har ju Mattias Johansson och Hampus Bohman medverkat. Men sedan är det stopp.

Pessimist? Nä, men realist.

/Redaktören

2 kommentarer:

Scout sa...

Tycker du misaat den största Kalmartalangen vid namn Daniel Ahonen. Förvisso inga landskamper men snart färdig fär a-lagsfotboll.

Redaktören sa...

Ska bli skoj att följa den gossens framfart.
Jag hoppas snart få se honom utmana spelare i a-lagstruppen.