lördag 20 mars 2010

Kan vi få fart på Fredriksskans det sista året?


Kalmar 2011?

2010 är året då vi alla firar att Kalmar FF fyller 100 år. Men 2011 är det välsignade året och enligt mig ett ännu viktigare år. För då invigs klubbens nya arena. En milstolpe i KFFs sagolika historia, men också ett avstamp in i något nytt.

För några dagar sedan var jag väldigt upgiven, irriterad och provocerade hårt att ingen (få) tycks älska Kalmar FF. Min tillfälliga uppgivenhet och ilska tog sig kanske lite stora proportioner. Fast så måste det få bli ibland. Nåväl, en hel del tankar bubblade upp från när och fjärran. Så irritationen över att det bara var 4500 på en premiär mot IFK Göteborg gav något i alla fall. När väl demonerna lämnat mig och jag blivit klarsynt igen så såg jag att jag visst påtat ihop en del förslag om hur klubben kan locka fler åskådare till skansen det sista året. Så här skrev jag på Benno.se när hjärnan kokade och gick på högvarv:

"Klacken borde ha fler riktigt stora flaggor att vifta med. Bildskönt! Satsa på ett tifo med lagets vackra färger i. Det höjer temperaturen på plats.

Fler aktiviteter för barnfamiljerna. Där finns de som en dag ska ta över och föra traditionen vidare. Plus att det är en köpstark grupp. Kan man få dit dem lättare? Kan farsan och morsan se på fotboll och barnen leka bredvid. Låter fjantigt men hoppborgar och sånt där. Då har vi redan en grupp om 3-4 personer som alla trivs på arenan. Mot vattnet där bakom och mot konstgräset finns ju ytor att göra något på för de minsta.

Fler jippon före match är en annan grej. Något eller någon som underhåller fram till avspark. Viktigt dock att det inte är någon Åsa-Nisse typ utan något riktigt bra. Ta dit någon bra artist som kan leverera inför en förhoppningsvis kokande arena.

Lite matigare intervjuer med tränare och ev spelare innan match. Inte "jaha, å hur går det här då?" Utan lite spetsigare, lite mer genomtänkt. Utnyttja storbildsskärmens fulla potential mer kanske? Låt stadens krönikörer som Barometerns Ström tala ut i en intervju. Varva med Östran eller andra experter i ämnet fotboll. Folk gillar expertuttalanden.

Det finns ju en fullt utrustad studio i klubbens regi nu tack vare Onside och samarbetet med alla allsvenska klubbar. Låt klubbens mediarepresentanter producera något riktigt bra förhandsmateriel som snurrar på skärmen innan match och i halvtid.

Missade inledningen mot IFK Gbg. Men sjöngs det någon ny kampsång. Det var ju en som var aktuell för ett par veckor sedan. Då om något är det ju läge att ventilera struparna och knäcka bortaklacken. Texten ska givetvis upp på storbildsskärmen med ett vackert KFF-bildkollage i bakgrunden.

Det viktiga är att kunna plocka fram något som TV-tittarna inte kan få där hemma. Något speciellt, något extra."


Det finns säkert fler ideér om hur klubben ska locka åskådare till arenan. Men snälla, låt det inte ta för lång tid. Agera nu! I morgon kan det vara för sent. Jag vill inte se fler låga publiksiffror i stil med de i premiären igen. Vackra, underbara, skönspelande Kalmar FF är värt betydligt mer än bara 4500 peroner på plats tycker jag.

Åsikter i ämnet eferlyses!

/Redaktören

2 kommentarer:

Röd Syster sa...

Redaktörn! Väldigt intressant och viktig diskussion du tar upp! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig, maila gärna Röda Bröder! mvh Ina Danielsson roda.broder@g-mail.com

Redaktören sa...

Ina: Jag har försökt att skicka e-post till dig 3 ggr nu, men får hela tiden mejlet i retur. din nedan angivna e-postadress tycks inte funka. Kan du skicka någon annan e-postadress eller tel nummer eller nåt?