onsdag 17 mars 2010

Vem håller på Kalmar FF?


Matchdag eller vardag? Ungefär lika mycket folk.

Frågan är fullt berättigad med tanke på att det syns färre och färre s k supportrar på hemmamatcherna, betydligt färre på bortamatcherna och bloggarna ska vi inte tala om. Min oro för Kalmar FFs anhängare är stark.

Frågan är fullt berättigad med tanke på att det syns färre och färre s k supportrar på hemmamatcherna, betydligt färre på bortamatcherna och bloggarna ska vi inte tala om. Min oro för Kalmar FFs anhängare är stark.

4518 på en hemmapremiär mot ett av de bästa lagen i Sverige är inte ok om ni frågar mig. Intresset kring svenska mästarna 2008 verkar ha svalnat och det rejält. Går man in på Benno.se och läser om intresset för laget, matcherna och till exempel trelleborgsresan så blir man nästan rädd. Ett 15 -tal personer tycks vara intresserade av att följa det finaste vi har i Kalmar till Sveriges sydligaste stad. Diskussioner, åsikter och intresse att yttra sig om KFF lyser med sin frånvaro på Benno.se, Svenska Fans forumet-Röda bröder (& systrar) eller för all del här på Redaktörens Skans. Stendött! Söker man på bloggar kring laget får man nästan bara träffar på gamla nedlagda bloggar eller spelare som skriver. Vissa lysande undantag finns förstås som The Godfather, Köpenix blogg och Supporterunionen. Men sedan är det tvärdött med bloggar som uppdateras kontinuerligt. Spridda skurar förekommer, men... ja. Att bara skriva: "Kul att Kalmar vann" eller "0-3 i premiären" räknar jag inte som en seriös blogg. Det finns liksom ingen debatt kring laget. Varför är det så?

Är staden för liten? Nä, tror inte det eftersom 10 000 firade SM-guldet på stadens gator 2008. Dessutom var det mängder med välfyllda bussar till Halmstad i den sista matchen. Mjällby (Sölvesborg) är betydligt mindre än Kalmar. Både till ytan och sett till innevånare. Ändå var det en stooor klick listerlänningar på Råsunda under premiären. Över 6000 såg Örebro mot Åtvidaberg. Även där var många Åtvidfans på plats. Inte ska väl ett så framgångsrikt och topptippat lag som Kalmar FF behöva dras med publiksiffror på drygt 4000 hemma. Inte ska väl ett lag som slåss om SM-guldet vara ointressant för alla utom kalmarborna. Vad händer? Det finns en lite trogen skara som följer laget i vått och torrt. Gutt så långt. Men den är försvinnande liten. Varför?

Var är debatten? Var är era åsikter? Vems är felet? Var ligger felet? Finns det ingen fotbollskultur i Kalmar? Och fram för allt... vem eller vilka ska fylla den nya arenan som står klar det välsignade året 2011?

/Redaktören

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Vem håller på Kalmar FF?
Lägg ner skiten. Det finns ju inga fans som syns, hörs eller vill diskutera kring laget ändå :(

Postad av Redaktören 2010-03-17 14:18
"

Kom igen nu,Vad har hänt med dig?Vaknade du imorse och helt enkelt ville bli av med allt som har med Kalmar FF att göra?Idag har du snackat mycket negativt om vårt älskade,Även på benno.se .Vad har hänt redaktören?Varför så negativ?Det är ONSDAG idag,Ingen A-lagsmatch/U21 match/Tipselit match.Det är mitten av veckan,Läser du jättemycket om dem andra allsvenska lagen med idag?Knappast!Skärpning nu,Ryck upp dig! Nya arenan kommer fixa mycket med publiken!Jag själv vet 20 pers som kommer skaffa årskort på nya arenan(jag också).Ingen vill sitta 35 meter från planen för att se små figurer som man gör på skansen så huvudläktarna är slutsålda i förväg!

Redaktören sa...

Jag kände en sådan inre frustration över det här med intresset kring matcherna att jag var tvungen att agera. Kanske för starkt? Jag vet inte.
Men jag vill väcka debatt i ämnet för att få fason på vår hemmapublik. Då tänker jag inte på de redan superfrälsta utan snarar de som tvekar.
Vad krävs för att locka dem till arenan? Vad krävs för att marginalåskådaren ska se KFF hemma?
Visst fattar jag att den nya arenan delvis hjälper till. Men inte helt av sig själv. Det har vi sett tydligt här i Göteborg. Fråga Gais och ÖIS hur mycket mer folk som kom på deras matcher 2009, trots en ny arena.
Debatten är viktig för att hålla liv i fotbollen i Kalmar. Sedan har jag alldrig fattat varför just kalmarbor ska vara så svåra att locka till världens bästa underhållning.
I morgon känns allt säkert bättre ;)

Anonym sa...

Med världens sämsta arena är det inte lätt att locka åskådare

Redaktören sa...

Det ligger väl nåt i det kanske. Men det är också en av de vackraste arenor jag vet. Å då har jag inte ens nämt läget och laget :)

Krusell sa...

Ok. Du ska få en spontan synpunkt.
Färre åskådare på matcherna är delvis en nationell trend. Men för att ändå ta tag i saken på egen hand, önskar jag att KFF-ledningen inser vikten av att jobba med helhetsupplevelsen av att gå på fotboll. Det räcker inte med själva matchen eller vinstdragning på programbladet för att locka folk. Jobba med roliga och underhållande inslag före matchen och i halvtid.
Dessutom bör man aldrig mer "dissa" Fredriksskans. Alla vet redan arenans begränsningar. Men se också dess värde! Detta är sista året på en av de vackraste idrottsplatser man kan tänka sig. Varför inte göra 2010 till ett enda långt avskedsår för en arena som har gett Kalmarborna så mycket? Varför inte fira detta med lite olika specialarrangemang som hyllningar till Fredriksskans?

Fotboll på distans sa...

Jag ser mig som stort KFF-fan. Detta trots att jag i mina vener är KAIK-are med modersmjölken, med både far och farfar som de trognaste supportrarna Klubben någonsin haft. Paul Iveys 1-0 mot KFF 1983 var nog ett av de lyckligaste ögonblicken i båda deras liv (vi var där tillsammans). Nu är ingen av dem tyvärr längre med oss, men Klubben har fortfarande en plats i mitt hjärta. Lyckligtvis så konkurrerar inte mina sympatier i fyran på något sätt med mina förhoppningar på KFF i den svenska eliten.

Jag är en stereotyp. Kalmarit, med vissa ambitioner vilka ledde mig till ett större universitet och sedemera till en karriär utomlands. Nu har jag bott utomlands i sex år och iväg från Kalmar i arton år. Är jag mindre kalmarit? Knappast? Jag följer fortfarande KFF så mycket jag kan. Jag skriver lite om detta på min högst amatörmässiga blogg www.fotbollpadistans.blogspot.com

Har vi inga fans? Fan heller! Vi finns där, även om jag själv inte har möjlighet att vara på plats varje vecka.

Redaktören sa...

Krusell: Det var väldigt vackert skrivet. Det är klart att vi ska vara stolta över att vi har en sådan enormt vacker arena.
Men problematiken är kortsidorna och dess begränsade sikt. Eller snarare det att man hamnar såååå långt från spelet.
Precis som du beskriver så är ju tyvärr själva inramningen av tidigt 60-talssmak innan match.
Jag skulle gärna se att de använde storboldsskärmen mer. Färdiga inslag producerade i studion som ju finns numera. Bättre intervjuer osv osv. Dessutom måste klubben nå barnfamiljera bättre. Upp med grejer där nere vid vattnet mot konstgräset eller nåt som barna kan ha kul i. Det är ändå nästa generation KFF:are vi snackar om.

Men tack för ett mycket bra inlägg där Krusell :)
Vi får kämpa vidare för att få mer folk till arenan.

Redaktören sa...

Kärlek där "Fotboll på distans". Se till att sprida det glada budskapet om Kalmar FF var i världen du än befinner dig. Även om jag inte bor utomlands så lider jag själv oxå av att inte nog många gånger få se KFF live.