onsdag 31 mars 2010

Stämning... eller inte...


Då var det stämning. Då var det fest.

Det finns en ny Kalmar FF-blogg som heter "Mitt öga rött". Brukar vara inne och läsa den och flashen tillbaka till låten med samma namn, som skulle ge atmosfär och känsla på Fredrikskans, blev omedelbar.

My Sunrise heter gruppen som skrev den här låten som var ämnad att spelas på Fredriksskans inför matcherna när lagen tågar in på arenan. Jag var själv på Fredriksskans i matchen mot Elfsborg, men någon "Mitt öga rött" hörde jag aldrig. Vette sjutton om jag ens hörde "KFF till tusen". Tusan, tänkte jag som är rätt van nu att höra "Snart skiner Poseidon" på Gamla Ullevi. Mest beroende på att jag bor i Göteborg och jobbar på stället rätt ofta. Strunt samma att den hyllar IFK Göteborg just nu. Den skapar stämning, atmosfär och gemenskap innan matcherna. Det är det jag vill komma åt.

3832 personer på Fredriksskans i lördags. Uselt! Ännu ett topplag på plats, men publiken väljer TV:n. Varför? Enlkelt. Det är inge stämning på arenan. Visst, jag vet att Skansen inte är ämnad för fotboll och kortsidorna stinker. Men inramningen är inget vidare heller. Lite lösa intervjuer innan match som ger nada, lite korv åsså lite popmusik ur högtalarna. Det räcker inte 2010. De stackars själar som släpat sig till arenan får inte ut mer (snarare mindre än) än TV-tittarna där hemma.

Varför inte prova att förena hela arenan i "Mitt öga rött" ett par matcher och testa låten. Upp men rörliga känslostormande KFF-bilder på storbildsskärmen som skapar en förenande känsla och givetvis rullande text från låten tydligt i nederkant. Alla sjunger med... alla trivs... allsång på Skansen!

Våga prova Kalmar FF! Våga släppa det gamla!

/Redaktören

Inga kommentarer: