tisdag 23 mars 2010

Redaktörens första brev till Paulus


Ge inte upp Paulus.

Käre Paulus!
Som en broder bland röda bröder (och systrar) så skriver jag till dig i ett uppmuntrande syfte och med förhoppningar att snart se dig i startelvan igen.

Under mina resor bland Sveriges fotbollsarenor har jag länge värderat Kalmar FF, dess spelare och ledar högt. När det under sensommaren stod klart för mig att denna stolta förening fått upp ögonen för en finsk U-21 landslagsman vid namn Paulus Arajuuri, som tydligen dominerade stort i de bakre leden i IFK Mariehamn, så blev min nyfikenhet stor. Ledare i din nya klubb Kalmar FF beskrev dig som ett mycket bra nyförvärv som det finns en enorm potential i.

Själv la jag märke till dina fotbollskunskaper på planen redan under kvalet till U-21 EM. Du beskrivs som en välvuxen men även teknisk, spänstig och förhållandevis snabb mittback. Under försäsongen imponerades jag av dina kunskaper på planen. Inte minst i den sista försäsongsmatchen borta mot Halmstad BK där du inte ”lät någon gå över bron”.

Debuten i Allsvenskan 2010 blev sedan inte vad du tänkt dig, käre Paulus. Tobias Hysén tilläts ta över showen på Fredriksskans och tyvärr blev du det utsatta bytet. Men käre Paulus, en match är ingen match. Två misstag är inga misstag när vi summerar säsongen den 7 november detta jubileumsår 2010. Precis som din nya klubb Kalmar FF växt under sina 100 år, precis likadant kommer du, Paulus, att snart dominera i mittförsvaret i denna klubb. Alla vi som kan lite om fotboll vet redan din potential och ditt kunnande.

Låt dig inte nedslås av nidvisor, glåpord, TV-klipp och annat trams. Låt dig inte medryckas i de Tobias Hysén hyllningar som tillfälligtvis råder i vårt land. Koncentrera dig istället på vad din läromästare Nanne säger till dig. Insup hans kunskap och kom tillbaka på planen redan på lördag mot Elfsborg. Visa då upp det fina försvarsspel som jag och många med mig vet att du bär inom dig. Kort sagt: Ut och kötta!

Vi ses på lördag på Fredriksskans!

M V H
/Redaktören

Inga kommentarer: