fredag 24 oktober 2008

Det är inte alltid så lätt


Döttrarana på helig mark

Det är inte alltid så lätt att uppfostra sina döttrar i den rätta läran. Brukar förvisso alltid dra storyn om min äldsta dotter och hennes nedkomst till detta jordeliv.

Den 26 maj 1999 spelade Manchester United Champions Leaguefinal i Barcelona mot Bayern München. Matchen i sig blev en klassiker där United vände ett 0-1 underläge på övertid till seger med 2-1. En stor upplevelse för en man som växt upp med Manchester United sedan modersmjölken. Även en förvirrad upplevelse för samme man att först vara med om vändningen, sedan inse att United därmed fullbordat en klassisk trippel (ligan, FA-cupen och Champions League) och till sist vakan upp ur dimman och konstatera att jag blivit farsa samma dag. En fyrling med andra ord!

Jo, det är faktiskt sant. Samma dag som Manchester United tog hem trippeln så föddes min äldsta dotter Maja på Danderyds sjukhus i Stockholm. Vilket dag! Min fru frågar mig än idag vilken av de båda upplevelserna som betyder mest för mig. Brukra mummla fram något i stil med "mmm...det är ju Maja förstås"...

Med denna tunga historik i sitt unga liva så tror jag mig kunna säga att Maja faktikst är en Unitessupporter. Å tacka sjutton för det. Om det första man möts av, när man kommer ut, är en David Beckhammjukisnalle så blir det nog bara så.

Vad gäller allsvenskt favoritlag så tycks något ha gått snett. För det är varken Kalmar eller något Göteborgslag som gäller hävdar hon. Det visde hon prov på under sitt första besök på IFK Göteborgs träningsanläggning, Kamratgården. Fram kom klubben marknadskille, Andrej och sa: "Jaha ja, här har vi en liten blåvit ser jag"
"Nä", sa Maja.
"Nähä", sa Andrej häpet. "Vad håller du på då min lille vän?"
"Djurgården", sa Maja glatt.
Varvid marknadskillen försvann in i huset igen och kom ut med fribiljetter, vimplar (som sedan signerades av spelare) och annat blåvitt krafs.
"Det här måste vi göra något åt", sa han. "Nåväl, men efter Djurgården då...vad håller du på då Maja?"
"Gais", sa Maja glatt och tog sina fribiljetter och övriga grejer och gick hem.

Vad gäller lilla T (Tilda) har hon inte riktigt full kontroll på sitt supporterskap ännu. Men det verkar komma något bra ut av henne. För så här inför 5-årsdagen så var ju ändå pappa tvungen att forska lite mer i ämnet klubbtillhörighet.
"Nå Tilda", sa jag en kväll. "Vad hejar du på för lag egentligen?".
"Sverige", sa Tilda och log med hela ansiktet.
"Jag menar för lag i Sverige", försökte jag.
"Hmmm... Kalmar", kom det tillslut. Varefter hennes far log och plockade fram en glass ur frysen.

En Unitedsupperter och en som säger sig heja på Kalmar FF. Inte illa! Mutade? Inte heller!


/Redaktören

1 kommentar:

Anonym sa...

Rödvitt är rätt val.

Tilda är vet vad som är det rätta.

:-)