fredag 10 oktober 2008

Varför Kalmar FF?

Många är de som höjt på ögonbrynen när redaktören ropat "Heja Kalmar!" Ungefär lika många är de som undrat varför jag, som bor i Göteborg (Lindome), hejar på ett lag långt nere på östkusten. Till alla er som undrar kommer här svaret:

Förutom att Kalmar FF:
Är en kulturbärare
Är ett kultgäng
Är bäst i Sverige och
Har snyggast tröjor...

... så finns förklaringen i att jag mella 0,5 och 7,5 års ålder bodde i Trekanten utanför Kalmar. Redan som liten började, en numera fullvuxen redaktör, att intressera sig för fotboll. Och vad var väl då mer naturligt än att intressera sig för Kalmar FF. Laget följde med i mitt hjärta även under flytten till Värmland och Arvika. Där kom problemen. Taskig uppdatering och ett uselt fotbollskulturliv tog nästan död på mitt intresse för östsveriges pärla. För i Värmland så snackar man liksom inte fotboll. Endast tipsextra och Manchester United kunde hjälpa mig i min abstinens. För att engagera sig i IFK Arvika eller Arvika FK fanns liksom inte. Inte ens om stadens buse, Richard Larsson, hotade med stryk om man inte höll på AFK.

Nej, i Arvika var det annat som gällde. Basket, bandy, skridsko och i viss mån övrig idrott. Själv utövade redaktören vid denna tid i sitt torftiga liv bordtennis. Torrt men ändå rätt intressant!

Annars var det staden torg som var mest intressant. Som till exempel på lördagarna när pappa och de andra gubbarna hängde runt torget. Det var då jag kom på det...

I somras återupplevde jag en lördag förmiddag på torget i Arvika. Glada människor, torgförsäljning, gubbar som hängde och så musikunderhållningförstås. För vad vore väl en lördag i Arvika utan Frälsningsarméns ljuva musiserande. Det var lördagsundrehållning och rock n roll i samma paket liksom.

Håll till godo!

/Redaktören

Inga kommentarer: