fredag 27 mars 2009

Redaktörens allsvenska tips del 11


Mycket hänger på den här mannen.

Allsvenskan 2009 plats 6
Helsingborgs IF

1.
2.
3.
4.
5.
6. Helsingborgs IF
7. Hammarby
8. Gais
9. Djurgården
10. Örgryte IS
11. Trelleborgs FF
12. Halmstad BK
13. Örebro SK
-------------------------------
14. BK Häcken
-------------------------------
15. Gefle
16. Brommapojkarna

Nu börjar det riktigt svåra i det allsvenska tipset. Ska man sätta HIF före MFF? Skräller AIK? Kan Kalmar FF ta guld igen? Hur bra är IFK Göteborgs ungtuppar? Elfsborg ser ju livsfarliga ut osv osv…

Men jag väljer ändå att placera Helsingborgs IF på 6:e plats 2009. Något jag säkert kommer att få äta upp när vi skriver slutfacit i höst (tillsammans med mitt låga tips på ÖSK). Försäsongen börjar närma sig sitt slut för skåningarna och resultatmässigt går det bättre och bättre. Men plumpen mot TFF väcker ju förstås en del frågetecken??? Framåt ser det ju välbeställt ut med Super-Henke, Rasmus Jönsson och ”gamling nr 2”, Magnus Arvidsson (ny från HBK). Mittfältet har förstärkts med Erik Sundin och Yakuba Alfa. Backlinjen ser stabil ut och jag har alltid gillat Daniel Andersson som målvakt.

Egentligen talar ingenting emot HIF. De kan lika väl vinna allsvenskan som att de kommer på plats nummer 6. Men jag oroas över att Henke spelat innebandy, strulat med kontraktet och helt enkelt inte tycker det är så kul med allsvenskan längre. Motivationsproblem!

En man gör inte ett lag, brukar det heta. I detta fall kan en man sänka sitt lag tror jag. Därför slutar stolta Helsingborgs IF först på sjätte plats.

/Redaktören

Inga kommentarer: