torsdag 14 maj 2009

Något måste göras


Flott men förlegat.

I matchen hemma mot Trelleborg senast hade 4069 betalande personer sökt sig till Fredriksskans för att se de regerande svenska mästarna spela boll. En urusel siffra och faktiskt rätt pinsamt för Kalmar och fotbollsfolket.

Mot BK Häcken kom 4305, mot Halmstad 4434 och mot AIK i hemmapremiären dök 6042 upp. Detta ger ett hemmasnitt på 4712 personer. Är det en siffra värd de svenska mästarna? Nej!!!
Jämför man med förra säsongen, då hemmasnittet låg på 6103, så är det ett tapp på 1390 personer. Ett tapp som drabbar både stämningen på arenan och ekonomin för klubben.

Det var väl i år som publiksnittet skulle lyfta? Varför det blivit så här finns det förstås många teser om. En del förståliga och en del rent korkade. Men så mycket förstår nog de flesta att den allt mer påträngande ekonomiska situationen i Sverige och världen förstås även påverkar fotbollen. Allt för dyra biljetter till en medioker produkt som Allsvenskan skrämmer förstås många bort från arenorna.

I Göteborg, där Redaktören har sin hemvist, har den nya arena Gamla Ullevi lockat mer folk än förra året till matcherna. Även om det är glest mellan bänkraderna på Gais och ÖIS matcher så lockar nyhetens behag ändå folk till arenan. IFK Göteborg har så här långt ett hemmasnitt på 13109 personer. Att jämföras med ett hemmasnitt på drygt 9000 förra säsongen.

Men...IFK Göteborg har, förutom att man har en fin historik, mycket publikunderlag och spelar i en stor stad, satsat på ett komplett arrangemang i samband med sina hemmamatcher. Något Kalmar FF borde ta efter. Kolla den här listan:

1. I och med den nya arenan fick man en egen mastig souvernirbutik i dirket anslutning till Gamla Ullevi. Fylld med massor av fina produkter. Att jämföras med KFFs lilla tält.
2. Långt innan match kan barnfamiljerna få sitt lystmäte med hoppborgar, maskotmys, ansiktsmålning och andra populära aktiviteter för hela familjen. Att jämföras med KFFs blåsorkester som dyker upp ibland. Flott, men förlegat.
3. Runt IFKs matcher finns massor av kiosker, en hambugerrestaurang och annat gott. Att jämföras med KFFs trånga korvbodar och kroppkaksförsäljning (fast just kroppkakorna gillar jag, men knappast barnen).
4. Innan match och i halvtid rullar en intern TV-sändning (Bebbens hörna) inne på storbildsskärmarna med gäster, inslag och grejer (gäller även ÖIS matcher). Att jämföras med KFFs torftiga införintervjuer nere på planen som ger nada.

Alla är saker som går att åtgärdas redan på Fredrkiksskans. Men som naturligtvis blir ännu bättre och enklare att genomföra med en ny arena.

Det är bara fyra enkla små punkter som jag i skrivande stund kommer på. Men jag tror att om man nu betalar så pass mycket för att se en allsvensk match så vill man som publik ha något mera än bara korv med bröd, laguppställningar och match. Här krävs något extra. Inte minst då för barnfamiljerna som ju är grunden till nya supportrar.

Jag var på speedway i lilla Kumla i tisdags. Även där fanns det massor av aktiviteter för barnen. Hoppborgar och gud vet allt. och ser man till speedwaysporten så har ju faktiskt publiksnittet ökad där i år.

Så Redaktörens tips till Kalmar FF får bli:
Gör hela paketet runt matcherna mer proffsigt. Ge den betalande publiken något extra. Roa åskådarna redan en timme innan avspark och i halvtid. Se mer till barnfamiljernas behov. Gör det redan nu. Efter sommaruppehållet kan det vara för sent.

Sedan vore det ju flott om klacken kunde stå i mitten av långsidan istället för halvvägs ut i Kalmarsund. Fast det har väl med säkerhet att göra antar jag. Synd!

/Redaktören

Inga kommentarer: