onsdag 20 maj 2009

Redaktören funderar


Finns det tid att reparera skadan innan sommaren?

Med 3 matcher kvar att spela innan uppehållet ligger Kalmar FF på 11:e plats i tabellen med lika många poäng. Givetvis en placering och resultat som ingen hade tänkt sig. Men än finns tid för att reparera skadan liiiite i alla fall.

Kalmar inleder avslutningen av allsvenskan del 1 med match hemma mot ÖrgryteIS. Ett lag i kris och ilskna fans. Till och med ilskanare än KFF-fansen i början av allsvenskan ;)
Nåväl, Redaktören skriver redan idag 3 poäng i kolumnen för Kalmar i den matchen. Allt annat vore en skandal (=underskattning). Örgryte spelar just nu helt utan självförtroende och har dessutom en hel radda skador på viktiga spelare. Med tanke på det fina spel Kalmar faktiskt visade upp mot ett bättre IFK Göteborg så ska det bli seger i morgon (torsdag).

I match 2 innan uppehållet ställs KFF mot Gais på Gamla Ullevi. Nu har Kalmar varit på arenan, bekantat sig med den och faktiskt presterat på densamma. Gais går inte bra just nu och spelet stämmer inte för göteborgarna. Redaktören räknar iskallt med 3 pinnar även där.

I den sista matchen innan sommarlovet i allsvenskan väntar serietvåan Helsingborg. I mitt tycke Sveriges bästa lag just nu. Krysset senast mot Trelleborg var rent slarv efter en glimmrande första halvlek från skåningarna. Såg dem fullständigt pulvrisera stackars Gunnilse i cupen dessförinnan. Ok, Gunnilse är ett division 2-lag, men ändå. HIF lekte fotboll på ett mycket underhållande vis. Vinner Kalmar sina två första matcher och får råg i ryggen kan de skrälla hemma mot HIF. Men tyvärr tror jag att skåningarna med Henke Larsson och Rasmus Jönsson där framme är numret större i år. De senaste två åren har vi vunnit hemma på skansen. Men i år är det nya tider. Torsk för KFF med andra ord.

Summa: 6 poäng på de tre sista matcherna ger 17 totalt. Redaktören tippar vidare att det räcker för att passera BP och Gefle i tabellen. Kanske till och med Trelleborg. Men Prahls mannar verkar stark just nu. Två hack uppåt...alltid något! Skulle det mot förmodan bli seger mot Helsingborg också så är Kalmar FF nog femma-sexa i tabellen. Det vore mumma det inför sommarens soliga dagar =)

Att tänka på:
1.Viktigt att Tobias Erikssons fortsatta formkurva pekar uppåt. En si så där intervju med Tobbe på Barometern.se idag.
2. Målskyttet måste börja funka nu. Och då menar jag NU!
3. Vette sjutton om Wastå ska fortsätta stå. Kan vara läge att prova Zlatan nu mot ÖIS och Gais.
4. Rasmus Elm måste höja sin lägsta nivå.
5. David Elm måste också höja sig ett snäpp.
6. Nanne e coooooooool!!!

/Redaktören

3 kommentarer:

Owe sa...

Jag har samma uppfattning jag tror att det blir Helsingborg som i det långa loppet kommer arr visa sig vara starkast. med IF Elfsborg på andra plats.

Trelleborgs FF överaskade mig verkligen i matchen mot Helsingborgs IF med så många skador och Rasmus Bengtsson avstängd det visar att vilja och motivation kan försätta berg i varje fall "borg".

Återigen jag anser att Rasmus Jönsson är främsta yngre spelare i allsvenskan.

i konkurrens med Emir Bajrami, Labinot Harbuzi, Rasmus Elm ligger justnu lite efter.

Jag hoppas på 9 poäng till innan sommarlovet, men det krävs mycket bra inställning, aggressivitet, fokusering på uppgiften.

Redaktören sa...

Owe: Notera att jag tycker att HIF är bäst just nu. Men jag har ju faktiskt tippat att IFK Gbg ska ta hem allsvenskan i år. Mycket tack vare just sina unga spelare. Samtidigt vill jag varna redan nu för att IFK Gbg troligen kommer att tappa en hel drös spelare i sommar.

Låt oss hoppas att Rasmus kommer igång på allvar snart :)

Owe sa...

Jo jag vet det kan kanske bli 2 - 5 spelare som lämnar blåvitt jag tänkte på det, men troligtvis så stannar nog den bästa Tobias Hysen.

Beroende på hur många som lämnar blåvitt så påverkar det deras chanser att vinna guldet.

Jo jag läste vad du har noterat samtidigt tänkte jag även vad du vet om blåvitt eventuella tapp till tranfermarknaden.

Slutsats: It's depends !