lördag 19 september 2009

Ljungbergs klocka


Sitter i ett oansenligt litet rum på pensionat Tallbacken i Vittsjö och lyssnar på country i SR P4 samtidigt som jag festar loss på en kall öl och lite chips. Det är då det slår mig. Jag är ju bara någon mil från Nannes uppväxtbygd, Markaryd. Herregud, det är ju klassisk fotbollsmark.

Ändå känns fobollen långt borta i lilla Vittsjö. Men en man på en av stadens pizzerior berättade för mig att de minsann fostrat en idrottskändis här.
- Så pass, sa jag.
- jaovisst sir du, sa mannen på pizzerian. Fredrik Ljungberg äer född här och läevde sina första fim år i Vittsjö.
Sedan pekade han upp mot en klocka som hängde utanför pizzerian och sa att det är den enda ägodelen som Fredrik Ljungberg har kvar i Vittsjö. Den var tydligen typ k-märkt nu och fick inte plockas ner.
- Stort, sa jag.
- Jao, sa mannen på pizzerian och skrockade gott i septemberkvällen.

Fredrik Ljungbergs klocka i Vittsjö.

Tyckte ändå på något vis att det är ännu större att Nanne Bergstrand faktiskt växt upp och spelat fotboll bara en lite bit härifrån. Nanne spelade i Markaryd 1976, 1979-80, 1983-88 och slog ju igenom stort framför allt när han var spelande tränare i klubben i slutet av 80-talet.

Bra country på radion. Skål och god natt!

/Redaktören

Inga kommentarer: