torsdag 3 september 2009

Tobias Eriksson har hittat sin roll


Tobias Eriksson ska ta Kalmar FF mot toppen.

Inför säsongen 2009 värvades Tobias Eriksson till Kalmar FF som en intressant mittfältare utan egentlig stjärnstatus. Men i takt med att han slapp rollen som ytterback har han växt både som spelare och person i sin nya miljö till just en stjärnspelare.
- Målet har varit att bli en etablerad spelare i allsvenskan och vinna ett SM-guld. Jag har aldrig varit med om att vinna något förut, säger Tobias.

Etablerad är väl om något den 24-årige mittfältaren blivit redan under sitt första år som spelare i Kalmar FF. Från att ha inlett säsongen som ytterback tog han, i samband med att KFF ändrade i spelsystemet, ett steg upp i banan och har sedan dess blommat ut på allvar.
- Jag trivdes väl inte så där jättebra som back precis, berättar han. När vi ändrade till fem gubbar på mittfältet så fick jag chansen att spela bredvid Rasmus och framför Rydström på högersidan. Nu har jag hittat en roll som passar mig.

Målmässigt har utvecklingen varit uppåt för Tobias Eriksson. Från att ha gjort 2 mål på 28 matcher i Sundsvall, har han på 21 matcher i Kalmartröjan gjort 7 stycken och ligger på tredje plats i den interna poängligan med sina 10 poäng.
-Ja, jag är väl egentligen ingen målsksyyt precis utan ser mig mer som en framspelare. Men det är klart... det är ju alltid roligt att göra mål, flinar han.
- Vad beror det mer frekventa målskyttet på då?
- Jag vet inte. Större ansvar kanske. Bättre omgivning.
När jag påminner om hans 2 mål mot Hammarby senast så låter det bara nöjt i telefonluren.
- Ja, det var skönt.

Tobias Eriksson är just nu på en minisemester hos mamma i barndomshemmet i Ljusdal. Inte förrän på måndag samlas laget igen för att på nytt träna inför slutspurten i allsvenskan. Men den här gången utan några Elmare.
- Vi tappar förstås två väldigt bra spelare i Rasmus och David. Men Kalmar har tappat spelar förut och det har gått bra, menar Tobias. För min del blir det inte så jättestor skillnad. Vi är ändå så väldigt trygga i vår spelidé att jag tror och hoppas att det nog ska går bra ändå, menar han.
Dessutom poängtarar han att hur det än är så måste nu laget visa vad man kan utan en enda Elm i laget.
- Nio mtacher kvar och det känns bara inspirerande med toppstriden i i allsvenskan. Vi har massor av positiv energi i laget trots allt som hänt, tycker Tobias.

Utan att titta för långt fram i tiden så är Tobias positiv inför avslutningen i serien. Just med tanke på Kalmar FFs grundspelidé tror han ändå att laget kan ta sig samman utan bröderna Elm på planen och haka på i toppstriden. Men något SM-guld vill han inte uttala sig om.
- Vi tar en match i taget, säger han.
Jovars, den har man ju hört förut.

I samband med att bröderna Elm drog till Holland och England så skrevs och ryktades det också om en flytt för Tobias till just Holland. Men att det skulle ligga någon sanning i det dementerar han direkt.
- Det ringde en kille från Expressen och sa att man i holländsk press diskuterade mitt namn. Men det kom mer som en nyhet även för mig. Så det var inget, berättar han.

- Jag siktar på att stanna kvar i Kalmar i åtminstone två år till. Jag vill först bli en etablerad spelare här och sedan får vi se. Jag känner nog själv att jag måste vara tillräkligt bra först innan jag kan bli proffs, avslutar han.

Skön läsning för alla Kalmar FF supportrar som förstås vill ha sin mittfältsstjärna kvar i laget så länge som möjligt.

/Redaktören

3 kommentarer:

G sa...

Sa ju det ;) Han trivs ju i Kalmar :) tror hans kontrakt förlängs redan nästa år för att göra succe och säljas efter 2-3 år. Tobbe E och Mendes är i mina ögon årets nyförvärv i vårt älskade KFF! Smylie har inte fått chansen men självförtroende behöver killen så glad att det går bra i j-södra just nu.. Han får sitt genombrott när han kommer tillbaks :)

Redaktören,eftersom det måste in en anfallare så fort som möjligt efter säsongen. Vilka i allsvenskan kan du tänka dig KFF kan köpa? Jag personligen ser gärna Pär Ericsson GAIS,Ranegie Häcken eller Denni Avdic(smålänning med).

PS: Tack så mycket för samtalet,han låter säker på att vill stanna i några år till.

Owe sa...

Skönt att Tobias Eriksson trivs och är tillfreds i den förening som han representerar nu.

Tobias Eriksson du är en viktig kugge i vårt lagbygge.

Bra intervju Redaktören och Tobias Eriksson som visar en jättebra inställning till sin förening.

Lycka till Tobias.

Tack !

Redaktören sa...

G: Jag tror inte att KFF kommer att köpa någon anfallare från allsvenskan alls. Om jag fick välja så vore nog inte Gais Pär Ericsson så dum. Finns mycket att utveckla hon den liraren som ju har en hög potential. Annars vet jag inte???
Lär nog bli en import utifrån tror jag.