tisdag 15 september 2009

Slutspurten

Med 8 omgångar kvar av allsvenskan 2009 så ligger Kalmar FF på en tredje plats i tabellen när racet om SM-guldet går in i slutspurten. Även om avståndet upp till AIK nu är 3 tunga poäng så tror jag ändå inte att slaget är helt förlorat. Samtidigt vågar jag inte hoppas på ett nytt SM-guld.

Kalmar FF har följande 8 matcher kvar att spela (med mitt tips inom parantes):
Kalmar FF - Örebro (1)
BK Häcken - Kalmar FF (2)
Kalmar FF -IFK Göteborg (2)
Örgryte - Kalmar FF (2)
Kalmar FF - Gais (1)
Helsingborg - Kalmar FF (x)
Kalmar FF - Malmö FF (1)
Djurgården - Kalmar FF (2)

Detta skulle, enligt mitt tips, ge Kalmar 19 poäng till och en slutsumma 60 poäng. Det är 4 poäng sämre än guldsäsongen 2008 och kan kanske räcka till ett nytt SM-guld. Men... jag har en obehaglig känsla av att IFK Göteborg kommer att avsluta serien ännu bättre än Kalmar FF och ta hem guldet före KFF. Nyckelmatchen blir Kalmar FF - IFK Göteborg den 26 september hemma på Fredriksskans. Tyvärr har KFF haft väldigt svårt för Göteborg de senaste åren. På de 10 senaste mötena lagen emellan har IFK 5 segrar, 2 matcher har slutat oavgjort och Kalmar har bara vunnit 2. Den senaste KFF-segern var i Supercupen 2009.
Men en seger över IFK samtidigt som mitt övriga tips går in så kan guldet mycket väl hamna i Kalmar igen. För glöm inte att Göteborg möter AIK i den sista omgången. Kryss där och seger för KFF på Stockholms stadion kan innebära guld när det drar ihop sig.

Jag tror vidare inte att AIKs fina svit håller i sig längre. Solnaiterna har både ett derby mot DIF och Hammarby kvar samt en bortamatch mot Elfsborg på programmet. De matcherna kan sänka AIK och ta dem bort från slutsegern. Stockholmsderbyna är så mycket mer än en bra tabellplats och bra form.

Elfsborg då? Boråsarna har det klart lättaste programmet kvar av alla de fyra topplagen. Men jag tror ändå inte på de gulsvarta skräddarna. Någonting inom mig säger att Elfsborg kommer att tappa onödiga poäng i slutspurten och slutar fyra bakom IFK, Kalmar FF och AIK. Samtidigt kan det bli så också att AIK och Kalmar byter plats när allt är färdigspelat. Alltså AIK tvåa och Kalmar FF trea. För IFK Göteborg vinner nog ändå SM-guldet och Elfsborg blir som sagt fyra. Övriga lag behöver icke göra sig besvär.

Slutligt tips från Redaktören då:
1. IFK Göteborg
2. Kalmar FF
3. AIK
4. Elfsborgs IF

/Redaktören

1 kommentar:

Mats sa...

Tyvärr tror jag inte på mer än en fjärdeplats i år, men hoppas naturligtvis på mer. Kan man skrämma skiten ur 08-orna så kanske trean är inom räckhåll.