onsdag 9 september 2009

Malta och en del rykten

Ikväll tar sig Sverige an stackars Malta. Ja, jag skriver faktiskt stackars. För inte kommer Malteserna att ta poäng från Sverige den här kvällen. Inte ens de olycksaligaste av olyckskorpar kan få mig att tro på en svenska poängförlust.

Därmed inte sagt att Sverige ska underskatta Malta. För då om något kan det verkligen gå illa. Nej, men med en bra iställning och svenska friska fotbollskillar så ska 3 päong vara hur lungt som helst. Däremot kan danska nerver och rädslan för att dra på sig fler gula kort i dansklägret få Albanien att skrälla. En hel drös danska spelare riskerar nämligen att missa matchen mot Sverige i Parken den 10 oktober om de drar på sig fler kort. Alltid något att hoppas på ;)

Frågan är om inte Albanien-Danmark är den viktigaste matchen ikväll? En fanatisk albansk hemmapublik kommer att göra allt hemma i Tirana för att störa Danmark, tro mig.

Själv hoppas jag på att Rasmus Elm tystar alla tvivel om form och hänger in en samt spelar fram Zlatan till ett mål. Tycker personligen att Rasmus var väldigt bra mot Ungern även om inte de flesta håller med mig där.

Redaktörens tips: Malta-Sverige 0-5
------------------------------------------------------------------

Owe, som brukar skriva en del här på Radaktörens skans, skriver i en kommentar att Petter Lennartsson kan vara på väg bort från Kalmar FF. Owe (och jag själv) fruktar att den naturliga återväxten i Kalmar FF kan stanna av och inte utvecklas i samma takt som hos IFK Göteborg. Naturligtvis håller jag med Owe i hans farhågor och hoppas verkligen att Nanne och co släpper fram ungdommarna och ger dem en chans innan de slussas vidare till exempelvis Jönköping Södra. Att Micke Eklund inte får förlängt kan jag förstå på grund av alla hans skador, men sörjer likväl att ett stort KFF-hjärta lämnar föreningen.
-----------------------------------------------------------------

Är en av de få lyckliga som kommit över en av de eftertraktade och fåtaliga Beatlesboxarna "Beatles in mono". Ryktena sa att det skulle vara något alldeles extra. Ryktena hade rätt. Fantastiskt ljud och den absolut rätta känslan infinner sig. För visst ska Beatles spelas i mono. Stereoversionerna med sång i ena högtalaren och instrumenten i den andra är förskräckliga, även om musiken i sig är fantastisk. Dessutom är varje skiva och fodral i boxen utrustat med en sådan där skön tunn plastinnerpåse som vinylskivorna hade. Riktgt gött!
Redaktörens tips: Köp (om ni kan få tag på monoboxen)
-----------------------------------------------------------------

Ikväll infinner sig en riktig så kallad TV-krock. Samtidigt som Malta tar sig an Sverige i VM-kvalet så tar sig Robin Söderling an världsettan Roger Federer i kvartsfinalen i US-Open. Tycker själv att det blir riktigt svårt att välja. Lutar ändå åt fotbollen... så länge det är spännande. Jag träffade Roger Federers gamle tränare, Peter Lundgren, igår i Hunnebostrand. Frågade honom om hur han ser på Södelings chanser i procent.
- Tja, lutar väl åt 85-15 typ, sa Lundgren.
- Såpass, sa jag.
- Eeeehh, för Roger alltså...

/Redaktören

Inga kommentarer: