söndag 20 september 2009

Vad hände?


Va? Vad hände?

Ett illa tilltuffsat försvarspel satte stopp för Kalmar FF fina svit i fotbollsallsvenskan mot Örebro som vann brutalt med 3-1. Brutalt för att Kalmar kändes överkörda i det egna straffområdet och har nu med stor sannolikhet spelat bort sina chanser till ett nytt SM-guld.

Det kan låta drastiskt att skriva att KFFs guldchanser nu är borta. Men tänk efter själva får ni se. Häcken borta på onsdag följt av IFK Göteborg hemma. Sedan väntar även Helsingborg borta tre omgångar från slutet. Slutet som redan tycks vara här vad gäller guldet.

Deppigt med hela 1-3 mot Örebro som rider vidare på sin framgångsvåg och ser ruskigt effektiva ut just nu. ÖSK är dock lite för långt efter för att blanda sig i toppstriden... precis som Kalmar. Målvaktsreturerna från Wastå såg billiga ut. Ja, alla tre målen såg billiga ut efter att jag sett dem om och om och om och om och om igen. Faktum var att KFFs enda mål luktade flyt också. Jag trodde nog innan matchen att Kalmars bakre lagdel nu sett så pass stabila ut ett tag att det här skulle kunna gå vägen. Men icke!

Såpa i händerna på Wastå, en beslutsamhet i försvarspelet som mest påminde om ett barns svårigheter att bestämma sig för rätt godispåse i en gottaffär och en uppgivenhet som jag inte skådat på länge i kraftverket Kalmar FF. Jag vet inte vad det var med spelarna? Ännu mer undrar jag varför anfallarna inte kan få in bollen?? Flest avslut mot mot och på mål för hemmalaget. Men statistik är tydligen inte allt.

Den enda ljusningen jag kan se framför mig i den alplångsliknande tunneln just nu är att en sådan här prestation bara kan följas av en rejäl mental uppryckning och en kraftsamling som den Manchetser United briserade på Old Trafford idag mot City. Att aldrig ge upp, att aldrig se matchen förlorad och att alltid vilja komma tillbaka och visa att vi minsann är bäst. Måtte BK Häcken få lida för det här på onsdag.
-------------------------------------------------------------------

Man United ja... sicken match, sicket spel, sickna mål och sicken fest. Att tvåla till och näst intill ta livet av stackars Man City på det sättet som den röda maskinen gjorde idag är inget annat än ett under. Inte bara ett under... ett underverk. Ett avgörande segermålet i den 96:e matchminutenav Michael Owen är bara för bra för att vara sant. Det slår ju till och med den bästa av Hitchcockilmer. Vilket inte vill säga lite. Nu kör vi Sir Alex :) Ta med den vinnarinstinkten till Rambergvallen på onsdag Kalmar. Då lär Häcken lär bli nedklippta till rötterna.

/Redaktören

6 kommentarer:

Mats sa...

En riktig skitmatch var det. Lantz i försvaret spelade sämre än morsan skulle ha gjort. Det kommer att ta minst två år innan jag går till Fredriksskans igen. Och glöm arenan. Den förtjänas inte av ett lag som spelar division-två-fotboll i allsvenskan. Lägg pengarna på något bättre istället. Psykologhjälp kanske...

Redaktören sa...

Nu ska vi lugna ner oss lite här va. Ok, det var kanske inte bra idag och taffat i försvaret. Men om två år får du nog gå till en ny arena vare sig du vill eller inte käre bror. Då är den liksom klar.

Owe sa...

Det kan knappast vara obekant att Kim Olsen och Örebro som har lätt för ta ner Kalmar FF just därför är det oerhört dåligt att inte förhindra att det som sker d.v.s. de borde inte ens få dessa chanser vi skall vara mycket mer aggressiva och ligga på d.v.s. nära Kim O och störa Kim O. Det andra målet skall inte heller få uppstå vi skall vara först på andra bollarna.

I våra anfall skall vi vara mycket mer beslutsamma, vi skall slå till ofta med ett tillslag gärna med variera avslut vi behöver inta alltid gå på kraft utan ganska enkelt lyfta eller chippa in bollen i mål.

Mats sa...

Om två år spelar KFF i div 2.
Då går jag inte dit.

Dessutom får nog Nanne ta på sig en stor del av förlusten.
Rörigt spel ska åtgärdas med bra coaching.

G sa...

Mats,skärp dig herregud. Öster fan va? Vad gör du här. En förlust när laget som förlorar dominerar är inte döden direkt. Skärp dig för fan! Div 2 är Öster,Kalmar är Allsvenskan.

Mats sa...

Snälle lille G....jag är lika mycket KFF-fan som du, kanske lite mindre just för stunden. Och det där med Österfan var riktigt kul. Jag är så långt därifrån man kan komma.
Min arga reaktion på söndagens värdelösa match (ur KFF-synvinkel) speglar väl bara min vilja att KFF ska vinna. Min åsikt står tyvärr fast - spelar inte KFF bättre än såhär i fortsättningen så är det snart div 2 som gäller, utan arena. De skattepengarna som jag betalar in kan kommunen använda till något vettigt.