onsdag 5 november 2008

Bra eller dålig journalistik?


Fulingarna har nått Fredriksskans

Det finns "rötägg" inom alla branscher, givetvis även inom journalistkåren. Jag hamnade i går i en mycket intressant diskussion på en blogg jag gärna besöker. Ämnet var, ”Att göra en höna av en fjäder”. Det gick i stora delar ut på att den svans inom sportjournalistiken som onekligen finns, men som ställer till det för oss som försöker skriva sant, ärligt och korrekt nu nått Kalmar och Fredriksskans. Någon som är förvånad? Tydligen!

Magnus Krusell, som gör ett bra jobb med sitt bloggande på sajten, hade hört att en del journalister som var där försökt att skapa en fejd mellan ”Bagarn” (som inte fick någon speltid trots lång och trogen tjänst) och Nanne Bergstrand. Läs hans artikel och efterföljande kommentarer på: http://magnuskrusellomkff.blogg.se/2008/november/att-gora-en-hona-av-en-fjader.html#comment så förstår ni mer.

Jag förvånades en aning att en journalist med 20 års erfarenhet som Krusell går i taket för en sådan här grej. Det händer ju varje dag i kvällspressen och i annan media. Inte snyggt på något vis, men så är det. Kan det ha att göra med att det nu drabbade hans egna lag?

Redaktör, Billy O Horse, la sig i debatten och försökte se problemet som något som vi kanske tvingas leva med. Därmed inte sagt att det är ursäktat. Förstår ni skillnaden? När ett lag når så långt som Kalmar FF nu gjort så drar det till sig alla. Och då menar jag alla. Vissa kvällstidningsjournalister och andra gör allt för att hitta skandaler. Precis samma fenomen som exempelvis under Allsång på Skansen. Men bara för att det nu är allsång på vår egna skans så känns det märkligt att slå på stora basunen.

Drevet är i stan

Jag står själv för en ärlig och ren journalistik där det gäller att kritiskt granska alla. Även Kalmar FF om så behövs. Men även jag trampar i klaveret ibland och låter mig ryckas med av drevet. Beklagligt, men tack och lov lätträknade situationer för min egna del. Visst låter jag perfekt? Det är jag inte.

Helyllesignaturen Hemske skriver så här på Krusells blogg: ”Jag är själv verksam i en bransch där det förekommer kolleger som utför ett mindre bra arbete och på detta sätt framställer branschen i dålig dager. Detta försöker jag och många andra motverka så mycket vi kan. De drar ju ner vår bransch i smutsen! Aldrig att vi skulle acceptera detta utan att agera”. Fina ord i en bransch som jag inte vet vad det är. För det framkommer aldrig.

Det tycks också som alla kommentarer använder sig av något jag har mycket svårt att acceptera. Nämligen den gamla klyschan: ”DET ÄR MEDIAS FEL!”. Hur många gånger har man inte fått den rakt upp i nyllet? Men det är ju ni som köper tidningarna det skrivs sådan här skit i…eller hur? Då har ni ju själva gått rakt i fällan!
"Att skylla på köparna är att skylla ifrån sig", skriver Hemske. Att skylla på media är ju precis samma sak! Nämligen att skylla ifrån sig.... eller hur?

Är allt sant som skrivs?

Efter 20 år som journalist har man hört och sett rätt mycket. Bland annat att mindre städers tidningar och övrig media allt som oftast går in och agerar hejarklacksledare till sina lokala lag och försvarar dem i vått och torrt. Tycker mig se detta fenomen även nu. Undrar om den typen av journalistik är särdeles mycket bättre än den ni själva tycker så illa om?

Nu har vi verkligen gjort en höna av en fjäder!

Många funderingar. Allt får tyvärr inte plats. Men tveka inte att argumentera vidare här på Redaktörens skans.


/Redaktören

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bäste Billy,
Du saknar nyans (yrkesskada?)när du skriver att jag gick i taket. I själva verket beskrev jag ett fenomen, som förvisso är välbekant för mig som journalist men knappast för alla mina läsare.
Dessutom har jag inget eget lag. Mitt perspektiv på KFF är utifrån, även om jag såklart vill att det ska gå bra för vårt lokala lag(det vill alla lokala journalister). Jag företräder bara mitt eget intresse, inte KFF:s.

Anonym sa...

Ska inte bråka med dig mer men... Nja, nog är väl ändå Kalmar ditt favoritlag va? loggan på din blogg och presentationstexten skvallrar väl en del om det. Det måste du väl ändå erkänna.
Jag erkänner utan omsvep att KFF är mitt favoritlag. Inget konstigt i det...eller?
Lokal bevakning i all ära, men visst sjutton blir det liiiite för partiskt ibland? Känner väl till fenomenet även här i Gbg och övriga Sverige.
Jobbar själv lokalt ibland på SR och har gjort så sedan -89. Från Umeå i norr, via Stockholm, till Gbg i söder. Så jag torde veta vad jag snackar om där.
Erkänner utan omsvep att debatten om och kring Bagarn har eskalerat tillnågot jag själv inte trodde var sant.
Vi ses i Halmstad!