lördag 22 november 2008

De 10 plattorna som betytt mest för mig

Att sammanställa en lista på de 10 bästa plattorna genom tiderna är ett ansvarsfullt arbete. Det kräver tid, det kräver resurser och det kräver mycket reseach.

Efter en tids funderande så bestämde jag mig för att ändra lite i titeln. Det fick bli ”De 10 plattor som betytt mest för mig” istället. Vilket i och för sig är stort nog. Men att ändå ägna timmar åt sin relativt omfattande skivsamling tar tid. Hela tiden dyker det upp nya idéer, nya infallsvinklar och nya titlar. Ibland blir det samma artist/grupp vid ett flertal tillfällen, ibland lutar jag mig tillbaka på klassiker och ibland vill jag peta in helt nya artister/grupper.

Summan blir ändå att urvalet blir väldigt spretande. Känns som att de flesta stilar blandas hej vilt. Allt verkar rymmas, utom dansband tack och lov. Har väl inte lyssnat på ”tocken dret” sedan jag och Håken utbytte musiksmak i värmlandsskogarna på tidigt 80-tal. ”Dä svänger ju rätt rejält”, sa Håken och stoppade in ännu en stinkande dansbandskassett i bilstereon. Inte bra för vare sig psyket eller hälsan.

Nåväl, tog mig en djupdykning i både vinyl- och CD-samlingen och kom till slut fram till följande lista…

Världens bästa platta

Billy´s 10 i topp
1. Eagles – Hotel Califonia
2. Supertramp – Breakfest i America
3. Beatles – Sgt. Pepper´s lomley heart club band
4. Shelby Lynne – I am Shelby Lynne
5. Rolling Stones – Let it bleed
6. Dolly Parton – Little sparrow
7. Rickie Lee Jones – Rickie Lee Jones.
8. Johnny Cash – American IV The man comes around
9. Alison Karauss + Union station - Live
10. Emmylou Harris – Quater moon in a ten cent town

Nära men ändå inte:
Abba
– Arrival
Al Jarreau – Tenderness
Beach Boys – Pet suonds
Beatles – The white album
Beatles – 1967-70
Bob Dylan – Blood on the tracks
Cream – Wheels of fire
Dag Vag – Scenbuddism
Deep Purple – In rock
Eric Clapton – Just one night
Gino Vannelli – Nightwalker
Gino Vannelli – Brother to brother
Jean Michel Jarre – In China
John Hiatt – Crossing muddy waters
Nataline Merchant – Ophelia
Rodney Crowell – Fate´s right hand
Smokie – Bright lights & back alleys
Torsson – Att kunna men inte vilja
Rodney Crowell – Fate´s right hand
Rolling Stones – Let yer ya-ya´s out
Dennis Wilson – Pacific blue ocean

Som sagts tidigare... Jag har säkert glömt någon och kommer att förbanna mig själv för det i framtiden. Men just idag känns den här listan och de här artisterna rätt för mig. Hur det är i morgon??? Jag vet ette!

/(musik) Redaktören

Inga kommentarer: