torsdag 13 november 2008

Festligheter


Valand ur en turisthandbok 1896.

I kväll väntar en festlig kväll för redaktören. Hela Klubb-TV Gais flyttar ut till Valand i centrala Göteborg och Gais avslutningsfest. Vimmel, festligheter, inslag och intervjuer med spelare och ledare utlovas. Fast ingen kan se det förrän nästa vecka...

Det sistnämda var ju i och för sig mindre festligt. Men vad är det man brukar säga. Den som väntar på något gott väntar... osv. Så onsdagen den 19 november körs skiten ut i etern. Det ska ändå bli en sköj kväll, även om ett firande av en 11:e plats känns lite så där va. Men, eftersom redaktören missade guldfirandet på torget i Kalmar så tager man vad man får så att säga.


En helkväll väntar redaktören och Gais

Redaktören fick idag flott besök av två unga kvinnliga blivande journalister. De ville ställa frågor om hur det är att vara journalist, hur och vad jag jobbar med, vad man ska tänka på, om det är svårt att få jobb efter utbildningen och hur man ska bära sig åt för att komma in i branschen.

- Var ödmjuka och jobba stenhårt, var redaktörens svar. Och var inte rädda för att frilansa. Varför enbart söka fasta jobb och missa all den där variationen som en frilansjournalist får. Ny input varje dag. det har varit min modell genom åren, avslutade jag och såg ungefär i samma sekund min frus ansikte framför mig. Hennes bedjande ögon om att en gång säga nej till ett jobb och att få vet vad jag gör i alla fall en dag innan jag ska jobba. Familjeplanering...
- Njäe, skit i det där sista, sa jag. Ett fast jobb är också fint!

Det var ett trevlig samtal men samtidigt lite ångestladdat. För visst kom man själv ihåg hur man tänkte innan man var ute på arbetsmarknaden. Huvva vad orolig och nervös jag var för att misslyckas och inte få något jobb alls. Men med hjälp av jobb som städare, bingoutropare, kassörska, diverse nattjobb och annat krafs så kom även redaktören tillslut "upp på mattan".

Men i dessa ekonomiskt trassliga tider så är man väl arbetslös i morgon igen :)
Nu drar jag till Valand för en helfestlig kväll.



/Redaktören

Inga kommentarer: