söndag 23 november 2008

Idag var det handboll


Pixbo (i rött) vann matchen.

Redaktören var idag utkommenderad på division 1-handboll i Kungälv. I en näst intill fullsatt Kungälvs idrottshall tog stadens damer emot lokalkonkurrenterna Pixbo. Två lag som befinner sig i mitten av division 1 södras tabell. Trots glada tillrop av hemmafansen så blev det ändå gästande Pixbo som vann med 27-23.

Ingen match att direkt skriva hem om om det inte vore för den underbara ideella insatsen som tillförskansade sig i och kring hallen. Redan när redaktören började veva upp radiomasten på HF-bilen kom den första funktionären ut.
_ Jaha, så Sveriges Radio är här och sänder, utbrast han innan han vänligt frågade om jag behövde ett bord och en stol där inne.
- Ja tack, sa jag. Det var vänligt.
Väl inne i hallen stod bordet och stolen uppställd på första parkett. Hade lite dåligt samvete för att jag skymde sikten för två män i rullstol hela tiden.
- Jag har hiss på min, så jag kan hissa upp mig när de byter planhalva, sa den ene glatt.
- Det har inte jag, sa den andre och flyttade sig till trappuppgången istället.
Alla nöjda och glada.
En äldre kvinna till höger om mig gömde konstant ansiktet i händerna när Kungälv låg i anfall. Och när det blev mål skrek hon så mätarna på min utrustning slog i botten. Inte illa! Engagemang är alltid lika kul.

Den vänlige funktionären dök på nytt upp.
- Vill du ha kaffe och kaka, frågade han.
- Ja tack, sa jag. det vill man ju inte missa.
Två minuter senare stod fikat på bordet. Ett initiativ av den vänlige funktionären som upprepades i halvtid.
Extra intressant blev det när klubbens videofotograf byttes ut i andra halvlek. Nu stod det en annan kvinna bakom mig och skulle filma. Men vad som kom med på den filmen vågar jag inte drömma om. För så där värst mycket fokus på just fokus och kameran hade hon inte. Däremot lär hennes röst finnas med. För maken till gapande videofotograf har jag väl aldrig hört.
- SNACKA DÅ KUNGÄLV!
- KÄMPA KUNGÄLV!
- KOM IGEN NU DÅ TJEJER!
- BRA JOSSAN, MOSSAN OCH KOSSAN!
Ja, käre tid vad hon skrek. Är fortfarande lite lomhörd efter den ljudscocken.

Fadäsen i sammanhanget hände inte förrän efter matchens slut. En match som alltså Pixbo vann med 27-23 till stort förtret för den gamla kvinnan till höger om mig och gaphalsen. Dags att intervjua Pixbos bäste spelare för kvällen, Ida Lie.
- Ja Ida, varför tycker du att ni..................pjiiiiiiutt! Tystnad...
- Vad hände? sa Ida.
- Batteritorsk, sa jag och gjorde intervjun via mobiltelefonen istället. Gött bara det!

Ja, visst är det något alldeles speciellt med lag i lägre divisioner och inramningen kring deras matcher. Allt är så vänligt, så trevligt och bra mycket mer gemytligt än i de stora sammanhangen. Det är skönt och lite befriande på något vis.
Heja Kungälv!


/Redaktören

Inga kommentarer: